AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
2.317

M5e39 knackar på tomgång

Som texten lyder. Låter ju lite som en traktor på tomgång :) Men så fort man varar från 0.6 tomgång till 1.0 så blir det tyst. Är det vanonsen eller ?? Är det något som måste fixas tappar bilen effekt??

Mvh Fredrik
Hej!

Om det bara är några sekunder i början är det väl ingen fara det tar ju lite tid att få upp oljan men hela tiden kan det ju vara värt att kolla upp.

MVH

pe
554
perf
320xd e91 -09
De flesta motorer har lågt oljtryck på tomgång. Tror inte du behöver oroa dig.
Da
1.734
Daniel.F...
540i 6vxl touring-95 -Såld!
Hade det varit min M5:a så hade jag gjort en invändig motortvätt med ex omega 907 och sedan byt olja.

Mvh Danne
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Jag är helt enig med Daniel F där. Samtidigt varför inte kombinera Omega 907 motorskölj islagen 5 minuter innan ett Bilstein Enginge Flush? Dubbelt så bra resultat borde komma då.

Jag skall försöka förklara det jag redan vet. Har förklarar detta med M5an för några bekanta i omgivningen. En M5 E39 i Tyskland gjordes ett Bilstein Engine Flush på i somras, Mer än 50% av Vanosrasslet försvann efter behandlingen. Bilen är högvarvig och trots att dagens fina oljor har additiv som tvättar rent så inträffar följande:

Vid start och stopp är alla ytor varma och förr i tiden rekommenderades 30 sekunder tomgång innan man kör iväg eller när man har parkerat. Detta för att ge oljan en chans att pumpas runt (kylande samt förflyttar smutspartiklar mot oljefiltret) och hålla oljefilmen konstant ett tag.

När motorn stängs av snabbt händer följande med metall. Den expanderar vid värme och drar ihop sig vid kyla. Däremellan kan partiklar fastna och börja växa till "micro-högar". Sedan är detta i fråga om extremt små avstånd men ändå. Se t e x Länk för lite mer fakta. I princip är det. Partiklar ned till 20-25 My tar ett oljefilter hand om. Partiklar under det orsakar även de ett visst slitage. Detta löser Omega 907 alt Enginge Flush upp. Det som blir kvar vid oljebyte är lite olja i botten av tråget. Där finns även smutspartiklar kvar, jag gissar de med metallskräp i ligger tyngst i botten. Detta finns beskrivet på Enginge Flush hemsida och experter får väl verifiera detta.

Sedan kan man alltid slå i en liter billig olja efter uttömningen av den förbrukade oljan om man vill göra extra rent.

Min gissning är att om många av dessa partiklar samlas på "micro-högar" inne i den redan känsliga vanosenheten uppstår oljud. Detta är det du hör.

Som referens fdaa här på forumet gjorde ett Enginge Flush på sin BMW 740 efter en hel del mekaniskt slammer. Några dagar senare efter Engine Flushet var de flesta av de ljuden borta. Sedan har bilen gått långt så alla missljud försvinner så klart inte. Det kan vara andra delar i motorn men tystare blev det. Om nu det finns motstånd i motorn i form av "micro-högar" så är det ju en förklaring till att oljetrycket blir lägre. Inte fritt flöde. Bakgrunder mer kan vara kortkörningar där inte bränsle förbränts av tidigare ägare, stadstrafik, låtit bli att sköta servicen enligt instruktion mm mm.

Jag skrev även ett postat brev till BMW i Tyskland där informationen om Enginge Flush och så vidare nämndes.

Billigare att prova receptet ovan, sedan köra ett par dagar och utvärdera.
Många har tidigare bytt vanosenheter på sina bilar och det är kostsamt.

Tack Daniel F, du är ett proffs. Omega 907 som du talar dig varm för sedan länge har jag nu tagit till mig som lika envist proffs.
Du ser receptet som skall provas nu? Bonusen efter detta är mätbar i förbrukningsskillnad dessutom.
Mvh
Asken
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Alltså. Engine Flush eller/ och Omega 907 behöver inte utföras mer än va 10.000mil eller Inspection 2. Olja är billigare än metall är en gammal devis. Likadant byte av bakaxel och växellådsolja till den främsta helsyntetiska, t ex Redline rekommenderas vid de miltalen. Det kostar lite men bilen går mjukare och lite mindre motstånd= bonus mindre utsläpp och man kommer några meter längre på varje droppe soppa:)
Mvh
Asken
fast det var bara en 300mil sen jag bytte olja så undra om detta behövs. Fast kan ju vara värt att prova. Så får man varva bilen bara lite grann bli det tyst. Och nej det är inte precis när man startar bilen, om den är kall för då låter den inget efter som varv talet är högre när motorn är kall och ny startad. Så låter mest gör den när den är varm för då är tomgången väldigt låg. Hur gör man en sån invänding motor tvätt ??

MVh Fidde
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Det var ju bra att det var nybytt olja, då är det ju enkelt att påvisa. Den M5an jag talar om hade gått ca 1900mil på i huvudsak Autobahn innan oljebyte. du verkar ju inte ha samma bakgrund på din. Länk hittar du närmaste verkstad. Närmaste försäljare av Omega 907 vet jag inte.
Enginge Flush brukar kosta från 1500kr och uppåt beroende på bilmodell, oljemängd och vilken kvalitet av olja man vill ha, del eller helsyntet.
hur långt har bilen gått? Kan kamkedjesträckare har åverkan?
Börja iaf med det som känns rätt för dig. Rapportera gärna resultatet.
Mvh
Asken
Som letar ÅF för Omega:)
Da
1.734
Daniel.F...
540i 6vxl touring-95 -Såld!
Här står en del Länk

Mvh Danne
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Med motorer som M5 skall man vara försiktig att varva motorn när den är kall. Det är för att toleranserna minskar jämfört med standardmotorer då man tar ur högre effekt och marginalerna minskar.
Mvh
Asken
Som Asken säger ovan så kan jag varmt rekommendera en Engine Flush. Jag (och tidigare ägare) hade problem med en lyftare som har tickat till och från dom senaste 7000 milen. Dagen efter flushen var lyftaren helt tyst och nu 500 mil senare likaså. Det är dessutom prisvärt i min mening. Jag hade bilen inne hos Perre i Huddinge för byte av värmeventil och bad honom köra över den till grannen för en Engine Flush, kostnad 2000:- inkl syntetolja och originalfilter från Perre. Visserligen dyrare än Omega 907, men fördelen här är att motorn spolas rent i ca 10 minuter så man får verkligen ur allt skräp.
Själv är jag jätte noga med att varm köra, men hur dom tidigare ägarna har varit vet man ju inte tyvärr. Tack för att ni tog er tid!!

Mvh Fidde
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Du har en fin och unik bil Fidde_mannen. Näst sista årsmodellen av en klassiker. Vårda den väl så håller den i värde även om det kostar lite i drift så är det billigt i jämförelse med att köpa en ny M5 eller byta till en M5 E39 03:a:)
Mvh
Asken

A man that tries to listen twice as much as he speaks is learing to listen well. Love is the #1!
CR
61
CRHH
BMW M5 2002
Vad är Engine Flush för något och var får man tag på det/vem utför operationen?
Ricke
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
CRHH: Välkommen till forumet. Det är tarmsköljning för motorn. Länk Det finns även länkat till längre upp i tråden.
Om du använder Länk så kan du söka på mer referenser till det. Passa även på att bli Poweruser och lägg upp din bil vetja:)
Mvh
Asken
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.