|
|
|
|---|---|
|
Hejsan Har precis köpt mig en 518i 92:a som ska trimmas lite. Så har massa olika frågor. Först, vart hittar man mycket delar till dessa bilar? toppar, kompletta motorer, trimm kammar osv? är det blocket som gäller eller vart mer? Om man planerar att byta motor i den, vilka går ner i den utan större ingrepp? tex går 525:ans motor i? Hur är det att turbo konvertera m40b18 motorn? tål den mycket stryk eller ska man glömma den iden direkt? Har hört att man kan tjäna lite hk genom att byta ut den remdrivna kylfläkten till el driven. Stämmer det och hur mycket kan det ge? Någon som har förslag på vad för el driven man kan ha i stället? Vet att dom flesta tycker att det är meninglöst att trimma en 518 och bättre å köpa en bil med större motor direkt. Men har nu köpt mig en 518 som jag är skit nöjd med och vill få ut lite mer effekt ur den. Så snälla svara på min frågor som antaglien är skit enkla för er utan tjafs om vad som är mest ekonomiskt. //Per | |
|
"Vet att dom flesta tycker att det är meninglöst att trimma en 518 och bättre å köpa en bil med större motor direkt. Men har nu köpt mig en 518 som jag är skit nöjd med och vill få ut lite mer effekt ur den. Så snälla svara på min frågor som antaglien är skit enkla för er utan tjafs om vad som är mest ekonomiskt." Du ger nog det bästa svaret själv på den frågan.Om man vill ha mer effekt än vad en 518 ger varför då köpa en 518???Köp en 525 24v eller en 535I 530I V8 eller 540 då får du en bil med bromsar och drivlina som tål effekten plus att ofta så får du en rikligt utrustad bil tillskilnad från en 518 som oftast nästan är nakna. Du kan glömma att trimma den motor för det blir för dyrt om du promt ska ha mer mos i den bilen så köp en komplett motor och drivlina med dito bromsar och krängningshämmare så får du mest effekt för pengarna. Lycka till :) |
|
|
som sagt är skit nöjd med min bil och vill gärna ha kvar den! men som sagt, vill bara a lite få kusar till. Kan nån bara ge lite tips på vad som ger effekt för lite pengar? massa små knep måste det finnas. Sen vet nån om det stämmer att det går lite bätre om man byter till el driven kylfläkt? |
|
| Det sitter ju viskokoppling på fläkten nu så det gör ingen skilnad som du skulle kunna märka.Hur mycket ska du lägga då?Bygg ett fullflödesavgassystem och försök att hitta ett begagnat extraktorrör för nya är svindyra.Sen kan du mappa den med ett Unischipp på rullandelandsväg så har du ca 10 friska pållar men det går på ca15-20k om du hittar grejorna billigt. | |
| Det sitter ju viskokoppling på fläkten nu så det gör ingen skilnad som du skulle kunna märka.Hur mycket ska du lägga då?Bygg ett fullflödesavgassystem och försök att hitta ett begagnat extraktorrör för nya är svindyra.Sen kan du mappa den med ett Unischipp på rullandelandsväg så har du ca 10 friska pållar men det går på ca15-20k om du hittar grejorna billigt. | |
|
Alternativet är väl ett rejält avgassystem så att du kan njuta av placebo-effekten. Enkelt tips: Byt bil. Svårt tips: Byt motor. 200 på bakhjulen e fler än 400 på forumet. |
|
|
men ger det inget om man skulle porta toppen och plana den? Finns det begagnade trim kammar ute nånstans? Hur är det att turbo konvertera en sån här bil, är det massa pengar i sjön eller kan det funka? vi snackar extrem budget konvertering. |
|
| Ska du ha något som ger något på den bilen så är det lättning.Ur med rubbet så kanske du kan lätta den 100kg motsvarar säkert 10-15 hk. | |
|
Ska använda bilen som bruks bil så blir ingen lättning, vill kunna åka 5pers i den. Men börjar bli mer och mer sugen på turbo konvertering, någon som har förslag hur man kan göra så man får rätt mängd bränsle? en extra spridare som styrs av en tryckvakt? funkar den metoden? |
|
|
Det är något motsägelsefullt att turbokonvertera en bil som man inte vill lätta pga bruksvärdet. Ifall du inte turbokonverterat innan så är risken stor att det tar tid innan allt funkar som det ska, lite jobbigt när man behöver meka med bilen på vägen till jobbet. Är det verkligen värt energin/kostnaden att turbokonvertera en 518 ifall man inte råkar ha alla grejer liggande? Att köra tryckvakt/kallstartsspridare på en bil med kat är nog inte att rekommendera. 200 på bakhjulen e fler än 400 på forumet. |
|
|
jag har inte körkort än, så har några månader på mig att skruva med bilen! turbo och intercooler har jag redan från saab 9000. Det enda jag ber om är tips på hur man fixar med bränslet om man skulle turbo konvertera. Nån som bara kan svara på den frågan? |
|
|
Tyvärr men alltså, lägg ner! Köp en 525 eller valfri med större motor, eller nöj dig med det du har! Det blir aldrig bra när man försöker få något att bli något det inte är, eller kan bli... |
|
|
jag vet att ALLA inte tycker det är nån ide att trimma en 518i men om jag vill göra det så är det la upp till mig? Det enda jag ber om är lite tips om hur jag ska gå till väga! |
|
|
Jo självklart men du måste ju förstå att det är svårt att ge tips på något när det inte finns någon bra lösning... Det är ju ingen mening med "småtrim" på en så pass liten motor då effekten ökar med % och 1% av inget är ju noll så att säga :) Det enda alternativet som ger lite HK är ju turbo/kompressor |
|
|
jag vet att det inte kommer bli mycket effektökning, men detta är min första bil och jag fick den billigt så ser detta som en chans att lära mig trimma, och villa lära mig allt jag kan:) Men det är ju en turbokonvertering jag har börjat fundera över, som du säger det enda som ger hk är turbo/kompressor. Och vill ha lite råd angående det, specielt hur man ska göra med bränslet? |
|
|
Ska du lära dig nåt vettigt så är det nog turbo som gäller. Bränslet kan du lösa med någon kallstartsventil och tryckvakt, men det är som att klippa naglarna med yxa. Kör MS eller något extra-sprut så blir det mycket lättare att ha kontroll på bränslet. Bränslepump och ledningar lär räcka till. Extrasprut med ett par extra spridare i böjen innan spjället känns som enklaste lösningen och det fungerar bra. Det finns vissa spridare som är slangmatade och de är kanske enklare att montera. Var noga med att allt sitter fast. Sök i trimningsforumet här eller på ppf. Det kan ta ett tag att bena ut informationen, men den finns där. 200 på bakhjulen e fler än 400 på forumet. |
|
|
Hur ska han sänka tändningen då om han ska köra överladdat?Det får ju inte kosta något.Vad är det för komp förhållande på den motorn?Har för mig att det är ganska högt kompförhållande på den motor och då kanske det går att ladda max 0.3.Fast det spelar väl kanske inte någon roll om det spikar och skrotet rasar. Mitt turbo projekt Länk |
|
|
Tja, han får väl göra som oss andra, komma på nåt. Jag hade gjort det med elektronik, men de flesta verkar flytta givaren. Funkar ju vilket som. Det är läge att kolla att kompet inte är för högt (>10:1) för då hjälper det knappt att sänka tändningen. Är det ~9:1 som i m20 och m30 så går det bra utan att ändra tändningen. Är bilen ett projekt för att lära sig hur det fungerar så får det inte vara så noga. Att skotta motorn i en 518 kan ju inte vara världens största kris. Den risken får han räkna med... 200 på bakhjulen e fler än 400 på forumet. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.