AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
3.634

Väghållning M3

Sida 2 av 2
filip j, du snackar om rena skämtet med org grejjerna, jag gissar att du kör nån bmwcup eller liknande när du verkar behöva en stenhård bil, gjord för bana utan svenska vägar med gupp och liknande?, jag tror ett org chassie står sig bättre efter våra normala vägar och den kvalitetn dom har jmf med en stenhårt koni chassie, en stenhård bil funkar INTE bra på en ojämnväg, både komfort och väghållningsmässigt.

skulle vara kul och se hur en v40 t5 står sig mot en 10 - 12 år gammal m3a på superstage tex.

då ska du få se på skämt, och jag tror inte det är din pappas v40 som garvar sist, org chassie eller ej..

/mvh jocke
No
5.161
Nockenwelle
Tesla Model 3 Long Range 2020
Filip J, menar du att just M-chassina är så dåliga? Är chassina på icke M-bilar bättre, eller är de ännu mer hopplöst usla?
No
5.161
Nockenwelle
Tillägg till frågan i förra inlägget:
Är det just E36 chassi som du tycker är så dåligt Filip J, eller är andra modeller också dåliga, såsom E46 och E90?
Filip_J
Vad jag menar?
Det är väl vad var och en själva tycker är bra/hårt/stötigt.

J A G tycker om när bilen är hård men samtidigt beter sig efter vägen.
Det är det som är grejen med ställbara dämpare, ni kanske inte förstått det?

Att kunna ställa dämparna hårdare än original är vad jag föredrar, sen om ni föredrar original är upp till er.

Jag använder enbart bilen till gatan. Att köra på smala vägar en varm sommardag med en bil som ligger som ett frimärke på vägen men som inte smäller och har sig är väl det många strävar efter?

Väntar bara på svar från pg_ice här, han som köpte min bil, ni kan ju fråga honom vad han tycker om chassit, då han tidigare körde en 325.

Att jag tycker att original är ett skämt jämnför mot coilovers betyder väl inte att ni måste tycka likadant?

Nockenwalle: Har tyvärr inte provat annat än E36. Jag kör inte aggressivt eller bana, men jag vill ha en bil som är relativt hård, med det menar jag en aning hårdare än original.

Mvh Filip
No
5.161
Nockenwelle
Ja, vill man ha hårt så vill man.

För mig kännetecknas ett bra chassi av att jag kan köra ordentligt fort i kurvorna. Det finns därmed fördelar med ett hårt chassi, men det handlar framför allt om att det är väl avstämt. Just detta tycker jag BMW har lyckats bra med. Jag klarade varvtider på 1.16 runt Knutstorp med min 330i E46, vilket är bra för en helt original familjebil. En Volvo V40 med jämförbar effekt hade blivit efter med åtskilliga sekunder per varv. Kan ju tillägga att herrar Fredrik Ekblom och Mattias Ekström körde bl a BMW 320i E46 och Volvo S40T4 på Knutstorp i ett test för Auto Motor och Sport och trots betydligt starkare motor var Volvon cirka två sekunder långsammare per varv, vilket säger en hel del om hur mycket sämre Volvons väghållning är.
Den nuvarande bilen har jag inte kört på Knutstorp (som är en bana som verkligen premierar ett välfungerande chassi), men uppskattningvis körde jag på c:a 1.22 runt Gelleråsen (vi får inte klocka varvtider på BMW Sport Clubs banträffar, men jag har jämfört mig med förare som kört id andra evenemang där tidtagning är tillåten), med en helt original 330i E90. Det är ett gott betyg åt en standard familjebil.
Det var några år sedan jag körde M3 E36 men som jag minns den tror jag att jag skulle köra snabbare med den, och inte bara beroende på mer effekt.
Filip_J
ja det är bra tider.

Självklart var jag inte relistisk när jag sa att volvos chassin är bättre än BMW's, för det är dem ju självklart inte.

Men jag tycker att M3ans original är dålig och menade på man kan lika gärna köra en volvo *IRONI*

m3ans orginal är absolut inte dåligt.

sen att en korekkt injusterad coiloversats är bättre det säger jag inte emot.

men att säga att m-chassit från fabrik är dåligt är juh inte så smart sagt, då det förmodligen är bland dom bästa standardchassiena till en personbil som ska gå 2000mil om året.

sen beror det på vad man har för coiloversats.

skulle vara intressant att se en bmw med orgchassie i nyskick motför en försedd med dessa KONI dämpare och fjädrar köra mot varandra i superstage tex, under samma förhållanden för att se skillnaden.

tror gemene man justerar lite på höft och tycker att bilen vart stummare = bättre... men jag vet juh inte, du kanske är jävligt säker på att justera in dom där och då är det juh en annan femma.

reagerade bara på att man skriver att m-chassiet är skit org, det är helt fel.

/mvh jocke
Pe
118
PeOR
IX xDrive50
Fel hjulinställning är en trolig orsak till felet. Med toe out fram så vill bilen börja svänga. Har du 0 i toe eller något toe in så ska bilen gå spikrakt. Silentblocken hör du direkt om de är slitna. Sväng så mycket det går innan greppet släpper. Om du hur mekaniska knackande ljud i karossen så måste dessa bytas. Det kräver i så fall en hel del bankande. Lite knepigt för en ovan mekare.

Kanske har stötdämparna gett upp. Det kan du få kollat på en stötdämpartestare. Om du känner att du kan få bilen till "gungning" lite så är det en trolig anledning. En fungerande dämpare gör alltid bilen stum.

Och sedan vill jag nog hålla med om att en coil-oversats eller sänkning gör en hel del på vägkänslan även om original är välbalanserat. Det är inte tvunget att bilen går fortare runt en bana eftersom det mer beror på hur väl däcken ligger mot vägbanan (man kan köra med mycket camber trots mjuk fjädring). Men det ger en avsevärt bättre kontroll för föraren. Och det brukar gå lite snabbare.

PeO.

Hur ställer man in dom där koni stötdämparna igentligen? Eftersom jag inte köpte in dom själv så vet jag inte hur man gör..
Filip_J
Bak: Du pressar ihop stötdämparen (trycker in "röret") och snurrar 1,2 eller 3 varv beroende på hårdhet.

Fram: Du får med en "ratt" som passar på stötdämparen så skruvar du bara max/min beroende på hårdhet, detta görs när dem ÄR monterade.

Mvh Filip
Visa användare
1.556
mixim
325 Coupé -94
Det är ju stor skillnad mellan väghålling och det du beskriver som stabilitet... Att en 3-serie är nervigare än en 5-serie är väl bara naturligt. synnerligen en M3a... I svängarna så borde ju fortfarande m3an köra ifrån 5an som bara den.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.