AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
3.632

Väghållning M3

Sida 1 av 2
Man har ju alltid hört att bmw m modellerna ska ha så himla bra väghållning men när jag äntligen köpte mej en M3 e36 så blev jag besviken skulle vilja säga att min gamla bönn sänkta 540 -93 med kapade fjädrar låg bättre på vägen.. Det märks speciellt på kurviga små vägar, och när man närmar sej 200 och över det på motorvägen så gäller det verkligen att hålla båda händerna på ratten. Vad kan detta bero på ska det vara så här? Det sitter H&R sänkningsfjädrar runt om + Koni ställbara stötdämare bak, Borde detta inte förbättra väghållningen yterligare?
No
5.161
Nockenwelle
Tesla Model 3 Long Range 2020
Måste vara något fel. En M3 kör i åttor kring en 540 E34 när det blir krokigt.
Hjulinställning kanske?
be
1.477
betan
325 E90 07
M-paket
Slitna silentblock bak,( bäramsbussning bak främre delen) Nya däck kan få bilen att glida fram och tillbaka också.
Dem ska ligga helt platt på vägen om det är kurranta grejjer :-)
lycka till ,hyffsat billigt om det är bussningarna.

Mpower
Okej jo jag tänkte kolla upp dom där silentblocken..Finns det nån hemsida som man kan köpa sånna?
Det är ju även ett klonkande ljud typ vid bakaxeln när man släpper gasen.. Tror jag läste nånstans att man skulle byta dom där silentblocken då... så det kan nog lösa problemet :)
Fr
656
Fritte525
Bmw 316 e46 -01
Bmw M3 3,0 -94
Hej! Det låter riktigt konstig måste jag säga. Min m3:a från 94 går som en dröm i kurvor och på motorvägarna. Körde i 240km/h och styra med en hand och det gick som på rälls. Det som ska tilläggas är att mina bussningar i bakvagnen ( silentblock) är precis snör slut på bilen. Fattas mellan 1-2 cm av bussningarna men det enda jag märker av det är att det klonkar vid koppling och vid ryckiga gaspådrag. Fan va gött den måste gå i sommar när bussningarna är bytta. Hoppas du får bukt på problemet tills nästa säsong iallafall. Mvh: Fredrik
Da
1.734
Daniel.F...
540i 6vxl touring-95 -Såld!
Klart 540:in är bättre:-)
be
1.477
betan
325 E90 07
M-paket
Fritte525: Lite undrande är man ju hur stor känsel du har vid bilkörning :-) när dem är riktigt paj så känner man det från stillastående acc upp i vanlig takt även i kurvor med normal hastighet. tuggade ner ett par mm(snett) på däcken med lugn bankörning när dem var paj,huu.
Ice man: kör till en verkstad som kan bmw och ber dem kolla på det!

Mpower
Gemini__
Precis håller med Daniel här, finns inget som slår en gammal E34 rent väghållningsmässigt ;-)
Byt tillbaka till orginal grejjer.
Fattar inte varför man ska hålla på o sänka o byta dämpare hit o dit.
En M bil ska vara orginal.
Den kommer perfekt redan från början.
Visa användare
193
m5_olli
M5 3,6 Macaoblau-92.

325D 2009
e34 ligger skönt på vägen oxå. Min m5a styr man med en hand hur lätt och lungt som helst i 250:d

BMW M5 för life. Snart Schrick kamaxlar och mappad
Filip_J
oggyone: Så du påstår att det är bättre väghållning original än med coilovers?

Original M-chassi är det sämsta jag varit med om, pappas V40 ligger bättre på vägen.
ke
342
kentsamuel
M3 E30
M3 E46
M535 E28
528i E28
318i E21
2800 CS E9
320d F31
530dM F10
Problemet med originalchassie är ju att de ofta är gamla och slita, byter man till nytt så är ju nästan allt bättre.

Det som kallas coilover är inte automatiskt bättre. Kan man inte ställa/väga in det ordentligt så spelar det ingen roll hur dyra prylar man köper.

// Samuel
No
5.161
Nockenwelle
Citat:

"Original M-chassi är det sämsta jag varit med om, pappas V40 ligger bättre på vägen."

Vilket M-Chassi menar du? Alla 3-seriebilar jag kört är klart bättre än Volvo V40 på vägen. Hävdar man något annat säger det troligen mer om föraren än bilen.
Det jag hävdar är att orginal monterade saker från fabrik på en m3 är bra mkt bätter än coilovers o bullshit.
Du måste vara extremt bra på att ställa in saker o ting för att det sak bli bättre.
Nu säger inte jag att andra prylar som man trycker in i bilen inte kan vara bättre, de klart de kan. Men många tror att bara för att man trycker dit dyra saker så är det 1000 ggr bättre.
Bara för att man tex har bilstein dämpare betyder det inte att bilen sitter bättre på vägen.
be
1.477
betan
325 E90 07
M-paket
Man kan fråga sig ifall bmw teknikerna (100 tal?) som jobbade med chassit på m3 an är gröna på det där med chassi eller ifall 14 år av körning kan nött lite på grejjerna ?
Original brukar vara avstämt för bilen kan man ju tänka sig.

Mpower
No
5.161
Nockenwelle
Jag tror många förväxlar hårdare fjädring med bättre. Minimal krängning uppskattas av många, men sambandet mellan krängning och kurvtagningsförmåga är inte så enkelt som att mindre krängning är bättre.
Som du skriver Oggyone handlar det mycket om att avstämma fjädringskomponenterna till varandra och att hitta en effektiv balans. Inte alltid det lättaste.
Filip_J
En sänkt bil med bra inställda dämpare, hårdare fjädrar och minimal krängning ligger klart bättre på vägen än original fjädrar/dämpare, oavsett förare eller inte.

Tror inte många tycker annat?

Koni gör coilovers, säljs för 7500:- till en M3, kan inte påstå att det är svindyrt.
Original chassi lär inte vara billligare.
No
5.161
Nockenwelle
Ja, att det går att förbättra väghållningen på en originalbil är sant, men det är inte samma sak som att alla försök att göra det verkligen leder till det önskade resultatet.
Filip_J
Självklart inte, menar ju inte att kapade fjädrar är rätt tillvägagångssätt.

Men att påstå att originalgrejor är BÄTTRE än coilovers som är helt justerbara är ju att dumförklara sig själv.

Sen menade jag inte att man ska ställa in dämparna så hårt det går, för återdämpar inte dämparna så slår det för eller senare sönder topplagringar i stötdämpartorn o.s.v

Min förra M3 hade KONI coilovers, bra sänkt och med dämparna på näst hårdaste, sen dämpade tillbaka, men låg som ett strykjärn.

Originaldämpare är som sagt rena rama skämtet, hela bilen kränger ju när man svänger.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.