|
|
|
|---|---|
Njuren |
Ni med nya BMW med skinn/läderklädsel Hur upplever du klädseln jämfört med en 10-15 årgammal BMW med läder/skinn? Var den bättre eller sämre förr? Mvh! "the things you own end up owning you" |
| En 10-15 år gammal BMW kan ju vara hur sunkig som helst i skinnet om den är misskött, men den kan också vara i väldigt bra skick om den är pedantskött. Svårt att jämföra med en ny med andra ord. | |
ASA racing |
Personligen så tror jag att dagens moderna skinnklädslar ej alls håller samma höga kvalitet som de som tillverkades förr i tiden. Har sett exemplar som redan är slut efter endast 3-4 år. (Allt var bättre förr) |
|
Det är mycket svårt att avgöra - först om 10 år kan vi ju veta hur pass bra dagens skinn håller :) Däremot så ser man en tendens till mjukare, mer följsamma skinnsorter. Behagliga att sitta i, men speciellt i kombination med sportstolar så slits det väldigt mycket på yttre sidostödet på förarstolen. har sett 2 månader gamla BMW-bilar där skinnet varit mer slitet än på min 14 år gamla M5. Just E34 tycks för övrigt vara utrustad med skinnklädsel av osedvanligt hög kvalité, som tål slitage även om man slarvat med skötseln. Framförallt gäller detta den ovanliga Buffalo-klädseln. Mvh, Kalle ___ Bilarna: Länk |
|
| jag tror bmws skinnklädslar höll högre kvalite förr. tycker t.ex. e34 skinnet verkar hålla formen bättre än e39, ävrn tycker jag färgen är med slittålig än på e39 | |
|
På min 1 år gamla E61 med sportstolar så kan man se att skinnet på sittdynan på förarplatsen har "skrynklat" sig innåt-bakåt. När man sätter sig i bilen dras skinnet ned åt det hållet. Jag påpekade detta för säljaren och när vi tittade på andra e60/61 så såg det likadant ut. Man undrar hur detta kommer att se ut om några år, för att inte säga 10. Skinnet verkar lite för stort för stoppningen. Någon annan som upplever samma sak? Funderar på en reklamation.... /Touchdown |
|
|
Med erfarenhet av 3 st E39 så kan jag konstatera att standardskinnet (Montana) slits fort speciellt på yttre sidostödet som Kalle skriver. Köpte min 530 vid 7.000mil och då var det slitet just där. I övrigt så var och är skinne mycket finnt. I min tidigare 540 hade jag komfortstolar med Nappaskinn och när den såldes med 14.700 mil på mätaren så var skinnet fortfarande nästan i nyskick. Nu var detta en bil som generellt var extremt välskött ända sedan den var ny. Min senaste som är en M5 med 8.000 mil på mätaren har något som heter Prägeleder Nappa point och detta är en kombination av mjukare och grövre skinn. Ser i stort sett oanvänt ut trots milen och sportstolar. Högre kvalitet än standardskinnet samt att vissa utsatta ytor har det grövre skinnet. Är övertygad om att detta kommer att se fräscht ut i många mil till. ___ //Ulf |
|
|
Touchdown, Tror det blir svårt att reklamera. Det är ju en följd av ett mjukare och mer följsamt skinn. Tror däremot inte att du behöver oroa dig för att det skall töjas/skrynkla sig ytterligare... det har väl en viss "inkörning", sedan lär det förbli likadant. Programmer, Instämmer, Montanaskinnet är i mitt tycke av relativt dålig kvalité. Nappaskinnet tycks vara betydligt bättre. Mvh, Kalle ___ Bilarna: Länk |
|
| Det var bättre förr,med hållbarheten tycker jag... | |
|
Kan väl flika in här och säga att mitt skinn i 735:an ser förvånande fräscht ut efter nu dryga 31000mil och 19år...Jag tror som många ändå är lite inne på att det mjukare skinnet idag som också verkar vara tunnare inte kommer att se lika "fint" ut efter 19år :) Men sägas bör att det inte känns lika bra att sitta i E32:ans skinnstolar som de yngre varianternas stolar i skinn...man sitter liksom lite ovanpå alltihopa tycker jag,hårt skinn och hårda stolar... Mvh Janne. |
|
| Jag upplever skinnet i min M5 E34 som bättre och mer hållbart än i mina tidigare E38or. | |
| Tycker inte att mina äldre bmw med skinn har sett ut att hålla högre kvalite. | |
|
Jag brukar välja nappaläder, håller mycket hög kvalitet jämförelsevis med andra bilmärken. //Stefan |
|
|
Det är som med ett par skor, rengör ofta och använd BMW.s läderkitt 5-10ggr/år så är det inga problem. //Stefan |
|
|
He,he...ser att du StefanL har mycket pyssel med rengöringen ;) 2ggr/år brukar jag smörja/rengöra klädseln....Blir bra,luktar nytt,blir aningen smidigare+är naturligtvis en åtgärd man bör göra för att det ska hålla som det är "tänkt" att göra.. Använder också BMW´s "allt i allo" medel för skinn.. Mvh Janne. |
|
| Jag kör rekond ungefär 2ggr per år. Resten av tiden så torkar jag av sätena med "läderwipes" minst 1 gång i veckan, det tar max fem minuter.. | |
|
Förebyggande underhåll är viktigt för skinnets överlevnad. Ett par ytterskor utan skokräm i 10 år håller inte speciellt väl:) Mvh Asken |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.