AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
838

525i -93 Vart tar kylarvattnet vägen?

Hej kollade på en BMW 525i idag, kollade igenom Begagnatguiden innan och kände mig säker. Bilen var riktigt fräsh.
Dock slitna fälgar, icke fungerande ac MEN det konstiga som säljaren sa är "det forsvinner kylar vatten Fast det inte är blott på backen som jag sett iaf" ?? Vad tror ni? Trasig kylare, nått annat.
Kylare kostar, laga ?

Tack for alla svar.

BMW kanske snart :P
Hej,

Om det inte är blött på backen, och inte i kupén, tycker jag det liknar topplockspackning.

Pessimisten,
Lennart
jaha... :(

Ja läste nått liknande dock 740 men säkert lika :(
Länk

Okej om det nu är så:S

Är det lätt/medel fixat eller måste en Bilreparator gora det.

Vad kostar ett st packning?
Vad ska jag säga till Säljaren, att dem sänker priset eller fixa forst kop sen?

Ett lätt fall innebär att bara packningen behöver bytas, vilket antagligen är illa nog. Många grejer som behöver demonteras. Och återmonteringen är också en vetenskap. Men dessutom har oftast(?) toppen och/eller blocket fått korrosionsskador, så att anliggningsytorna måste planas.

Har egentligen ingen aktuell erfarenhet, men det måste finnas hundratals här i forumet som vet mer.

/Lennart
Ser nu, att du ännu inte köpt bilen. Då skulle jag nog glömma den.

Att fixa toppen kostar nog 10-20' (ren gissning). Ny motor blir väl inte så mycket billigare. Och AC:n går kanske på 5' eller mer.

/Lennart
Jaha :S

Hmm låter dryggt och dyrt men isf Borde ju säljaren stå for det?
Men ska hora mer med honom imorgon. Tack som fan for snabba svar :P
jaha okej men kan man se/hora/ta reda på Om det är topplockspackningen eller inte?

Bilen har gått 21000, knappt rost, tjejkord:D(allså inte hårdkord), kostar 17000, allså inte mycket for en 525i-93.

Men kostar det verkligen 10-20k for bytte då packningen kostar 500.
AC:n 5k? hmm I look it up. But thanks
52
54
528patrik
528 iA touring -98
Om du seriöst överväger att köpa bilen, be en verkstad kolla att du inte har hc(kolväte) i kylarvätskan. BMW räknade på 10 tim i arbete + materialkostnader på ca: 4000 + planing av topp. ca 15 000.
Detta gällde min E39 med dubbelvanos. Kan bli dyrt, tänk dig för !

528 patrik
oj jävlar va dyrt:S ska iaf be dem lämna in den på verkstad forst, så vet ju dem ochså att det kan vara jävligt fel på den.
För att avsluta i optimismens tecken: Det KAN ju bara handla om ett mindre läckage, t ex i vattenpumpen. Ett sådant behöver inte leda till så mycket utsläpp att det blir en fläck under bilen. Men i s f borde det åtminstone synas runtomkring läckage-stället, t ex fuktiga eller intorkade vita/ljusa kylarglykolavlagringar. Behöver inte finnas mycket, men tydligt.

En springande punkt är naturligtvis i vilken takt kylarvätskan förloras.

Men, som sagt, försiktighet tillrådes!

/Lennart
Visa användare
2.480
Highway Star
BMW 523iA -98
BMW 520i Touring -98
Skulle det vara topplockspackningen skulle väl ändå ett onormalt högt tryck byggas upp i kylsystemet ...
Visa användare
2.480
Highway Star
BMW 523iA -98
BMW 520i Touring -98
Dessutom skulle oljan bli grå. Pessimister tar alltid upp det absolut värsta tänkbara scenariot alltid...

Som jag ser det är det inte omöjligt att systemet tar in tjuvluft och kompenserar med att trycka ur motsvarande volym vatten ur systemet.

Hur lång tid tar det för vatten att försvinna och vilka mängder pratar vi om ?
eftersom jag tittade på bilen en snabbis, så vart det inte på tal om det men bilen är inlämnad nu. det en da var typ att "ja här är motorn då inte motortvättad men ja går fint, de enda är att jag måste fylla på vatten nångång ibland, ska vi titta där bak.
Men kan ju alltid ringa och frågqa men är nyfiken på Svar från verkstaden...

Nu ringde Ägaren allså mannen som har tagit hand om bilen dessa år.

Bilen hade vart inne på Verkstad 3månader sen där dem kom fram till följande:

Lambasond, CAT, Ljuddämpare, knacksensor, spännrullar, kylare, pump, styrled,stötdämpare = BYTT

DEM hade tryckmätt, CO mätt, hällt i nå vatten som skulle bli gront men det vart det inte. SÅ topplocket är det inte fel på.

Men vattnet är fortfarande PROBLEMET, men eftersom däcken inte är bra så sänktes priset till 15000kr

Så kan det vara AC,n vattnet? fast det ligger väl separat?
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
AC´n innehåller inget vatten. Bara ett köldmedium som växlar mellan gasform eller flytande beroende på tryck. Möjligen menar du värmeelementet inne i kupén där motorns kylvatten cirkulerar. Små läckor i värmeelementet brukar innebära glykollukt i bilen och en fet hinna på vindrutans insida..
Okej det luktar inget glykol eller så, men vart kan det läka om det läker i nå kylarsland som kanske det är en liten/liten/liten spricka?
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Det finns många ställen där en liten läcka kan uppstå. Hur snabbt försvinner vattnet? 1 liter om dagen eller 1 liter i månaden?
ja det ska jag ta reda på tills snart :)
Visa användare
241
Pellevin
520 iT -94
Ja det första jag skulle kolla är kylarlocket.... inte ovanligt att det kan läcka lite...

JJ
... eller vattenpumpen.

Eller termostathusets (av plast) tätning mot topplocket. Där hade jag själv ett mycket litet, men märkbart, läckage. Inget dropp eller så, men tillräckligt för att relativt snabbt (minns dock inte HUR snabbt) leda till CCM-meddelande.

Syns det inga spår av intorkad kylarvätska någonstans?

/Lennart
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.