|
|
|
|---|---|
|
Hej allihop! I somras fick jag för mig o byta växellådolja i min manuella 540im -00 då 2:a var trög o få i när den var kall....Gick in i vår lokala bilaffär och fick enligt Castrol rekommendation att det skulle vara Castrol SMX-S SAE 75W-85,API GL/3 . Så jag köpte denna olja o fick den utbytt på verkstad, men nu hugger även dreven på 3:ans växel. Min fråga : Har jag fel olja i eller? Det känns som om det går för snabbt o lätt i lådan vid växling. Skall tillägga att jag bytte även till ny koppling i samma veva. Tacksam för svar... | |
| har exakt samma symtonpon på min 540 har dock ej bytt oljan i lådan, beror detta på gammal växelådsolja eller vad beror det på? | |
| Jag tycker att den var bättre innan bytet,,,,,Konstigt?? men sant då jag faktiskt tom "körde" in oljan i ca 300 mil innan jag bestämt fått klart för mig att det blivit till det sämre...Kanske fel olja, vi ska se om nån "guru" har ett svar på problemet... | |
| Verkar vara dåligt med "gurus" som ska svara på vårat problem, men hoppas på lösning iaf! | |
|
Länk Hjälper det något? Tror du fått fel olja, men är ej världsmästare. Kola texten: Manuella växellådor: enheter med orange dekal med texten 'ATF Oil', TransWay DX III / TransWay DX II; enheter med grön dekal med texten 'Special Oil', BMW Part No. 81 22 9 407 305. Dekalerna finns intill oljepåfyllningsspluggen och:Manuella växellådsenheter med gul etikett och texten 'MTF-LT-1': BMW Part No. 83 22 9 408 942; enheter med gul etikett med texten 'MTF-LT-2': BMW P/N. 83 22 0 309 031; enheter utan etikett: GearWay G4 80W / GearWay PS 45 75W-90. Etiketterna finns bredvid oljepåfyllningspluggen |
|
|
Märkligt du ser ut att fått rätt olja enligt tabell i alla fall! Länk Mvh Danne |
|
| Hmm Länk | |
|
Misstänker att det är specialoljan MTF LT1 (eller LT2 som kan ersätta LT1) som du skall ha! Brukar vara denna olja i svensksålda bilar efter 97/98 ungefär... Oljan köps hos BMW och om du tar med torrt och rent kärl brukar de sälja oljan litervis - annars får du köpa en komplett femlitersdunk! Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Castrol transmax Z ska det vara i växellådan till din 540 exempelvis. ///MVH Hasso Länk |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.