|
|
|
|---|---|
|
Hej på er, detta är min första fråga på detta fina forum. Jag har tankat ur min 540-99 felkoder med nån makapär som heter Cartool B100 och får fram 2st felkoder: 1: Aftercat oxygen sensor, cyl5-8 ( är den bara och byta och i sådana fall, hur många trådar är det i den, har sett att det finns olika, och vilken sida är det på) ??? 2: Map controlled thermostat circuit/control ( VAD ÄR DET????) Bilen har gått 16700mil och går som ett skållat, men jag tycker att den drar lite mycket 95 oktanigt,,, Jag hoppas att det är någon som kan hjälpa mig med detta. Tackar på förhand till er alla som har otroliga kunskaper om det mesta..Robban | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Captur Intens II-19 |
Hej. Radera först felkoderna och se om det kommer igen. 2: Map controlled termostat: Är karakteristiktermomstaten som styrs av DME/motorstyrningen, den kan ge de felkoder om du har haft lågnivå i kylsystemet och luft hamnat där istället för kylarvätska, då ger den felsignal till DME och kan de ge en felaktig bränsleblandning vilket i sin tur påverkar lambdasonerna så de hamnar utan för sin regelerbara limit vilket då i sin tur ger felkoder mm mm mm. Så radera felkoderna ock kör som vanligt får du se om problemet kommer igen. Cylinder 5-8 är "bank 2" och är den cylinderrad som sitter framför ratten på en LHD bil. ///MVH Hasso Länk |
|
Hej Hasso. Tack för tipset, jag har raderat minnet för några veckor sedan och var ut nu och tankade ur igen, nu fick jag samma koder igen. Men jag ska prova och lufta kylsystemet och se om koderna försvinner. När jag skulle titta på bilen i jönköping när jag köpte den så hade ägaren glömt skruva på kylarlocket ordentligt så det spruta bara ut en massa glykol under bilen, (gissa om han blev nervös) men efter vi fyllt på så blev det nog aldrig luftat ordentligt, kylaren och expansionskärlet är bytt för ca 2år sedan. Tack än en gång MVH ROBBAN |
|
|
Hej Robban, blev lite nyfiken på din B100, är den bra? Jag funderar på att skaffa en sådan för att själv kunna söka/släcka felkoder funkar den bra till det? Var har du köpt den och var den dyr? Vilka koder kan man felsöka, airbag? MVH. M |
|
|
Hej. Jo den har funkat bra, man kan återställa service lampor och dyligt, men den funkar bara på motorvärden, ska du ta ut felkoder på abs och airbag så måste du skaffa en för det med.. Köpte den på Länk i Härnösand Hadet |
|
|
Tackar, ska kolla din länk... /M |
|
|
1: Aftercat oxygen sensor, cyl5-8 2: Map controlled thermostat circuit/control Är det felmedelande som återkommer varje gång jag tankar ur med min B100, är det nån som har mera tips?? ... Jag ska besikta snart så det brinner i knutarna lite!!! Tack på förhand MVH Robban |
|
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Captur Intens II-19 |
SPB ser ju knappast om du har några felkoder om inte någon EML lampa eller dylikt som varnar. Dyra pryttlar för att enbart läsa DME felkoder när man kan få ett helt diagnsoprogram som täcker alla moduler för billigare peng. DU tycks inte har gjort något åt problemet om det inte är en bugg i felkodsläsningen så står det jui klartext vad du bör göra. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
Hej gen. Hasso jag tror inte heller att SBP kollar sådant, men dom kollar juu HC och lambdavärden, så jag var bara orolig att det påverkar testresultatet av det. Men jag har provat lufta kylar systemet som du nämde tidigare och raderat felkoderna, men det återkommer direkt......... om nu felkodsläsaren inte är som den ska så måste jag juu skaffa nått annat, ska prova den på en 530-01 som en kompis äger i morgon för att se om det kommer upp samma fel?? Tack å bock MVH Robban |
|
Annars är det väl bara o besiktiga bilen och se vad de får för värden, inget att oroas sig för är bara att åka dit en gång till i så fall. Byt termostaten till att börja med, hjälper det inte att lufta så är det bara att byta. En diagnos med livedata så ser man hur den ena lambdan jobbar igentimot den på andra sidan. En 530 M54 har inte samma felkoder som en M62 även om OBDII koderna ska var lika så behöver dom inte betyda samma sak. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.