|
|
|
|---|---|
| Hejsan Precis blivit bmw ägare för första gången.Förstår inte varför jag kört mersa innan!!? Har nu fått ett problem med min 528ia -98 ,, den startar inte direkt vid kallstart.. verkar få bensin (lukt o rök när den väl startar) men verkar inte tända. Den går felfritt med jämn tomgång direkt efter start.Precis beställt haynes rep bok, för att undersöka men såg många goda svar o kunskap på detta forum, så jag tänkte om det blir en genväg... Tack på förhand // Mikedo | |
rsarits |
Hur mycket måste du nöta innan den går igång? Om det bara är några sekynder extra, så kan det vara bränsletrycket. Det brukar sitta en backventil som ser till att det finns tryck kvar även efter du stängt av, om den är dålig, så tar det några sekunder extra för att få tryck vid start. |
|
Det kan bli upp till 3 start försök.. motorn tänder men dör första gången. Ska hämta ut haynesboken idag för att göra undersökning, Jag tycker den svarar dåligt på gaspådrag också. Vid snabba pådrag stillastående, så verkar den inte hänga med riktigt förrän efter 4 t varv.. Inte så den går ojämt eller låter illa ,, men känns trög för att sedan vakna till vid 4 tusen..Kanske är karaktär på dessa motorer ?.. Tack för ditt svar rsarits.........Ska kolla backventilen och kommer att återkomma |
|
| Luktar kamaxelgivare lång väg. Gör ett snabbtest på BMW så kommer utfallet säkert bli trasig givare, eller chansa och byt själv och spara 6-800 spänn på testet och ytterligare några hundringar för arbetet. Hyfsat lätt att byta på 528. Du kommer att få igen alla hästkrafter efter bytet oxå, vilket brukar resultera i en glad min. | |
| Kan vara kam eller vevgivaren som är paj. | |
| Tack för inputen... kommer att testa under veckan och återkomma om jag har svaret !! | |
| Om jag nu ska börja med backventilen. så förstår jag nu att det inte finns någon fristående backventil på vägen. Vet någon om den sitter i Tryckregulatorn eller i bensinpumpen ?? Möjligt även att bensin filtret är envägs ? | |
| Det var vevaxelgivaren,, kabeldragningen från givaren var galet dragen.låg emot remmen och hade skavt av... | |
|
Lånar tråden lite! Jag har ungefär samma problem med min bil. Den startar inte på 2 varv på starten som min gamla 528 gjorde. Den tar mer tid på sig, typ som en gammal volvo 740 innan den sprakar igång, går jämnt o fint på tomgång, men är slö, känner inte igen bilen som den 528 jag ägde tidigare i år.... Det har även kommit ett litet tickande men det kanske inte har med det att göra. Så, om man inte vill lägga penar på en diagnos på bmw, vilken givare skulle man med störst sannolikhet byta för att avhjälpa problemet??? jag vet att frågeställningen är lite konstig men...... Bilen går fint och jämnt, tar lite lång tid på sig att starta och känns aniongen slö. Då jag har bilen på annons så vill jag ha koll på problemet innan jag säljer! |
|
| Det lär vara vevaxelgivare, men den kostar 900:- så jag skulle satsa på en diagnos istället. :) | |
| Skulle nog kolla kabeldragningen på vevaxelgivaren,,går kanske även där att direkt se att kabel är skadad... Är Gratis o ganska enkelt ... | |
|
Ok, då ska jag kolla detta, inga fler bud?? Tack för svaren! |
|
| Vet inte om det påverkar startbarheten men kolla också kamaxelgivare, vevhusventilation och kör kontaktspray i alla kontakter du kan hitta. | |
| KOlla stiftens kondition också om du inte gjort det. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.