AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
2.606

Ny provkörningsduell: Z4 coupé 3,0si mot 130iM!

Busbilsduell mellan de två treliterssyskonen Z4 3,0si och 130i med M-paket!

Text, bilder och filmer under Provkörningar, eller via länken här: Länk

Mycket nöje!

Mvh,
Kalle
___
Bilarna: Länk
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Vilken som är vackrast råder ingen tvekan om min värld Länk Att man sen betalar mer för mindre komfort och begränsning till 1 passagerare är en annan sak... :)

Som "extrabil" skulle jag nog välja en Z4 pga coolhetsfaktorn, alla andra gånger skulle jag välja en 130 då jag fortfarande är väldigt imponerad av den. Snygg, rolig och användbar.

Tack för artikeln Kalle.
ta
2.494
tarzan325
E61 520d M-sport -08
7500 till 42100mil.

F11 520d M-sport -15
Prosit! :)

Måste säga att det är ett underbart ljud i motorerna och bmw kan konsten att få fram goa avgasljud!

Diesel-räsern
/Rickard
Kul jämförelse att läsa! Mer sånt :)

/Olof
verkligen ett stort steg framåt och kul läsning :D
Tjena! Grymt bra reportage... Den Karmosinröda 130:n (FGC202) har jag faktisk gasat runt i på trevliga krokvägar i Kalmartrakten under BMW On Tour. Fantastiskt harmonisk bil. Att den tydligen är utrustad med aktiv styrning hade jag inte en förbannade aning om, hade inget att anmärka på, fast inget heller att jämföra med.

Har även bilder och nån filmsnutt, dock har jag ingen susning hur man laddar upp dom...

MVH Jocke.
Fr
2.517
Fransosen
330Ci Cab M-pkt -03 (e46)
750Li -09 (f02)
Trevligt reportage och en kul duell.

En jämförelse som man kanske inte gör själv när man är ute i bilbytartankar.

Synd att solen inte tittade fram, bilderna hade blivit kanon då.

Men som jag brukar säga, tack till Autopower som tar sig tid att pröva, testa och dokumentera dessa mycket trevliga reportage. Mera sånt!!! :-D

Det är bla därför som AP är en sådan toppensite.

Niklas

Fransosen
Tack för berömet! Det blev litet stressigt med bilderna denna gång, eftersom vi hade tämligen begränsat med tid. När vi gör stora provkörningar, som exempelvis den av 325i Cabrio, brukar vi få låna bilarna i en vecka ungefär, av BMW's pressavdelning. I detta fall var det Förenade Bil i Malmö som vart hyggliga och lånade ut bilarna, men av förklarliga skäl kunde vi inte ha dem lika länge utan fick nöja oss med en halv dag ungefär.

Jag kan glädja Niklas/Fransosen med att det kommer många liknande provkörningar och reportage inom en snar framtid :-)

Mvh,
Kalle
___
Bilarna: Länk
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Trevligt repotage som vanligt! Z4:an är samma som jag själv provade i samband med BMW on Tour, en trevlig bekantskap och jag känner väl igen mig i Kalles omdömen om bilen. Låter kanske inte helt logiskt men det är faktiskt den bilen som är en av anledningarna till att det numera står en M5 på min uppfart...:) När jag körde den så märkte jag hur mycket jag saknade en lite roligare bil, inte för att 530'n är tråkig men det är ändå mer komfort än sport. Då ändå en del praktiska behov finns så blev en M5 det logiska valet...

___
//Ulf
Bra repotage och bra bilder!
Kul att ni börjar ge er på head-to-head tester också, speciellt eftersom det i detta fall inte är två naturliga konkurrenter.
Snygg nysning i slutet av filmen! ;)

Mvh,
/Wille
Mr
1
MrBond
BMW 320d Xdrive Touring M-modell -14

BMW Z-4 3,0si -07 M-modell
Kul att se min Z4 sedan 3,5 år tillbaka delta i testet :)

MRBond
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.