AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
463

Matarpumpen i tds:en Styrd av mottryck eller går den alltid vid start?

Jo
274
Jonne Mek
525tds Touring -93
Hej å hå!
Kollat pumpen i tanken och den går vad jag kan se utan söl och klarar minst en meters tryckhöjd.

Bytte denna pump en gång tidigare och har för mig att den alltid gick vid glödgningsläget. Det gör den inte längre förutom när jag plockade ut den ur tanken och monterade tillbaka, men så fort jag kört bilen varm och provar så verkar pumpen vara "nöjd" med trycket.

Är den någon som vet vad som styr pumpen? Går den default vid start eller endast vid lågt tryck i systemet?

..och visst kan man väl mäta upp spänningen direkt över säkringen om det är så att den för tillfället borde gå så att säga.

Har sökt men va fasiken det blir ju så mycket annat intressant läsning så man kommer ju bara från ämnet ;-)
Jo
274
Jonne Mek
525tds Touring -93
Ny koll säger att den skall gå en stund vid kallstart, men inte vid varmstart.

Eftersom pumpen inte går trots spänning över dess säkring så är det antingen pumpmotorn som hänger sig eller bara glappkontakt vid de två sista kontakterna bak vid pumpen.

Har ni erfarenhet av att dessa pumpar har tillräckligt tryck och flöde, men en pumpmotor som hänger sig och bara vill gå efter lite omskakning?

Att bara köpa en ny pump ger inte någon riktigt go ”safe feeling” eftersom om kontakterna krånglar så har man snart problemet tillbaka och säkert i någon bilkö i Tingstadstunneln eller liknande.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.