AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
933

Koppla ur ABS-systemet E30?

Je
1.159
Jens Ek
Mini Cab -11
318dT -09
320dxT -09
520dxT -15
Fick en smärre nära döden upplevelse igår! Kommer i god fart på en krokig småväg och kommer in i en kurva lite för fort... Bromsar löst för att få ner farten, men tji fick jag! Direkt släpper ABS:en trycket i systemet, varpå jag endast med turens hjälp inte går ner i diket i utgången av kurvan. (cirka 100 km/h) Vill lova att jag tog det nådigt lungt in till köpingen efter det!!!

Jag antar att inre bakhjulet pga lågt grepp låste sig direkt, och på så vis fick ABSsystemet att släppa ut. Det var precis som om jag inte hade några bromsar alls! Fy vilken hemsk känsla... Och vad darrig man blir efter nåt sånt här!

Nu till frågan: Kan man på något enkelt sätt koppla ur ABS systemet på en E30?? Helst på elektronisk väg, så att man kan koppla av och på inifrån kupen med hjälp av lämpliga strömbrytare eller dylikt???
Tror ni detta funkar?

4wd is king
Det borde väl finnas en kontrollenhet för ABS någonstans (tror den sitter under instrumentbrädan) Om du bara kapar strömtillförseln till denna och kopplar på en strömbrytare så borde det funka. Vet inte hur det påverkar bromsar mm (kanske ännu mer livsfarligt?!)

önskar köpa sido, bakjol till E30 83-87
Je
1.159
Jens Ek
Mini Cab -11
318dT -09
320dxT -09
520dxT -15
Ja, det är något sånt jag tänkt mig! Någon som har erfarenhet av något liknande??? Eventuella bieffekter mm??

4wd is king
Pe
4.290
Pelle Persson
e81 118d-09
e87 123d
e60 550i
e12 525-74
e28 535i
elva mit turbo
Jag har samma funderingar på min e-28, börjar tröttna på abs bromsarna när man kör riktigt aktivt.
Men visst är absen bra att ha ibland, så jag tänkte sätta in en kontakt i stället. så jag kan slå av och på abs bromsarna efter behov

MVH
Pelle
cs4605
Peter
Tjoho! det är bara att rycka ett av reläerna i fram under plastkåpan på abs styrebheten... (exakt vilket utav dom minns jag inte nu..) så har jag på min m3 e30 iaf :-)

mvh Peter
Je
1.159
Jens Ek
Mini Cab -11
318dT -09
320dxT -09
520dxT -15
Tackar tackar, det ska jag prova!!!

4wd is king
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.