|
|
|
|---|---|
|
Jag har en 320i (E30) från -83 som har problem med kylaren. Sedan något år har jag märkt att kylarmätaren hoppar och flaxar nervöst. Ibland stannar den till men stannar då "strax under mitten". Sedan i vintras har jag dessutom märkt att motorn snabbt blir för varm. Det räcker med en liten bilkö för att mätaren ska dra sig mot rött. Besiktade den i mars utan problem. Nyligen när jag körde small det till under motorn och ett stort, vitt rök moln kom upp ur motorhuven. Då hade kylarslangen ”sprängts” och kylarvätskan var alldeles brun och oljig. Var hos verkstaden och de sa att topplockpackningen behövde bytas. Han nämnde också att oljan såg bra ut vilket tydligen var ett mycket gott tecken. Nu till frågorna: Vad ska jag göra? Kan trasig topplockspackning göra att motorn lätt kokar eller medföra för högt tryck i slangarna? Räcker det att byta termostat? Så länge inte motorn kokar, hur länge kan man köra med trasig topplockspackning? Jag älskar verkligen min bil men har inte råd att byta packningen. I övrigt är motorn pigg och går som en klocka. Hjälp! | |
|
Du har en spricka i topplockspackningen som gör att kompressionen från någon/några av cylindrarna läcker ut i kylvattnet. Kolla tändstiften så kan du se vilken/vilka cylindrar som läcker. Byt packning innan du får läckage mellan olja och kylvatten! |
|
|
Även om det skulle läcka in vatten i oljan och vice versa så är det nog inga problem att om det är nödvändigt köra med bilen kortare sträckor tills du får råd att byta toppackningen. Det är dock väldigt viktigt att du inte låter bilen koka då det kan medföra att toppen blir skev. För att unvika detta så se till att fyll på med vatten så fort det behövs och byt allt kylar vatten om det blir för mycket olja i vattnet. Undvik bilköer, hårdkörning och se till att stanna så fort tempmätaren står farligt högt. Om mindre mängd vatten läcker in i motorn bör det som inte förbränns samla sig på toppen av oljan i oljetråget och borde inte kunna göra nån strörre skada på kort sikt. Jag har tidigare kört säkert 500 mil med punkterad topppackning (volvo) innan jag fick tid för att byta. Och bortsätt från att jag fick fylla på kylarvätska titt som tätt och massa skumm på oljestickan hade jag inga större problem. Jag säger inte att det är bra men det går. |
|
|
Du har som sagt garanterat en trasig topplockspackning. En ny packning kostar väll en 150 kr. Lyfta toppen o stoppa dit ny packning gör du hemma i garaget på 3-4 timmar på den motorn. Tog mig en dag på en 523a och då bytte jag topp och flyttade över ventilen o axlar till den nya! Men känner du dig inte säker på att plocka loss toppen själv så kan de ju kosta mer än 150 kr På min förra 523a gick som sagt packning o de gick åt helvete totalt pga att ja körde bilen ett par dar med felet så jag skulle ej köra bilen! Din motor är nog inte riktigt lika kännslig dock! |
|
|
Toppen på m20 är skitkänslig för överhettning så det är där största faran ligger. Ofta (men inte alltid) beror värme problemen vid trasig toppackning på brist på kylarvatten eller igensatt kylsystem. Så länge kylsystemet har nog med vatten och bra flöde är det inte alls säkert att man har några värmeproblem bara för att topppackningen har en liten punka. Skulle olyckan vara framme och det skulle vara så illa att man lyckas få sin topp att slå sig så mycket att den inte går att plana så finns det fullt av m20b20 toppar tillsalu för småpengar. |
|
|
Ok, tack! Vatten finns det gott om i kylaren och det rinner på bra. Dock kan vätskan likans vid oljigt te. Någon som kan förklara varför den övre tjocka slangen som går in kylaren en dag plötsligt sprängdes? Kan trasig termostat bidra till för högt tryck i den slangen? Hade dock hoppats att det kanske räckte att byta termostat och försöka spola rent systemet titt som tätt. Vågar jag tolka svaren som att jag efter dessa åtgärder kan fortsätta köra, om än försiktigt? Att byta topplockspackningen har jag tyvärr varken råd med eller kunskapen till. |
|
| Det höga trycket beror ju på (som redan har skrivits) att toppackningen förmodligen har gett upp på något/några ställen och då läcker kompression ut i kylsystemet som alltså får för högt tryck. Den spruckna slangen är således endast ett symptom. Fortsätter du att köra så kan andra saker som tex kylaren spricka pga det för höga trycket, eller så spricker samma kylslang igen. Har du otur så ger packningen upp på fler ställen och då kan kylarvätska leta sig in i smörjkanalerna istället. Frågar du mig så skulle jag inte att fortsätta att köra med en konstaterad sprucken packning... Men vill du chansa och lägga ner betydligt mer pengar på en renovering längre fram så, why not... Du kan ju alltid prova att ta bort termostaten helt. Det ända som händer/bör hända är att motorn inte kommer upp i ordentlig driftstemperatur, men bättre det än att den går varm. | |
|
Då tror jag att jag förstår, tack. Kanske provar att ta bort termostaten då som en sista utväg. Vill inte lägga ner mer pengar på den och jag lär väl knappast få många kronor för en -83:a med trasig packning... |
|
|
Nej Den är inte värd många kronor och kan du inte byta topplockspackningen själv eller har någon kompis som kan hjälpa till så vet jag inte riktigt om jag tycker det är värt att lämna in på en firma. Gissar att en firma skulle ta minst 4000kr för att bara byta packningen, mer om toppen är skev och den måste planas. Om din kamrem inte är fräsh tillkommer det desutom kostnader för den. Men du kanske kan hitta nån här på forumet som kan hjälpa dig byta packningen för en lite mindre summa. Annars kostar en haynes rep handbok 250.- |
|
| Precis vad jag tänkte. Kolla om det inte finns någon vänlig själ på forumet som bor i dina trakter och som kan hjälpa dig att byta packningen. Många tycker ju faktiskt det är kul att skita ner sig lite samtidigt som man hjälper en själ i nöd. Ett par flak med bärs brukar inte sitta fel som kompensation, eller du kanske är duktig på något annat och ni kan ju isåfall byta tjänster. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.