|
|
|
|---|---|
|
Har en känsla av att dämparna inte gör sitt jobb som dom ska! Det känns stötigt och slår mycket när man t.ex. kör över en broskarv el. dyl. Föreställer mig att den borde vara betydligt mjukare vid liknande ojämnheter. Önskar några seriösa tips från de som provat olika märken/modeller som ger mjuk gång utan "dunsar" vid tvära ojämnheter och allmännt komfortabelt vid vanlig körning. Nu sitter det vita Saschs-dämpare och det skall vara monterat sk "Väghållningskit" från fabrik med automatisk nivåreglering. Toson | |
| På E61 har alla Touringmodellerna luftfjädring bak, är osäker om detta även gäller E39 modellerna och då skall det inte vara stötigt. Någon med mer kunskap om E39 modellerna kan kanske fylla på. E60 (sedan modellerna) har inte luftfjädring bak som standard. | |
|
Har ingen något tips??? Jag tror inte att det är "normalt" som min känns/uppför sig, trots att det inte är något direkt "fel" kanske. Men lite mjukare skulle nog vara bättre, det är ju en familjebil. Toson |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Lägg i 40-50 kg vikt bak, får du se hur den uppför sig. Min blir betydligt mjukare o komfortablare. Touringen är stötig olastad, skillnaden mot sedanen är betydlig, det är ju en "laståsna" och olastad blir det stötigt. Jag har bytt ut original Mchassiedämparna mot Bilstien sport, inte för att det skulle bli mjukare utan kände det var dags, men inget större fel på de gamla egentligen, Bilstien sport är nog ganska likvärdig med nya originalmonterade i komfort. Självklart har E39T pneumatisk nivåreglering men har inte så mycket med hård/stötigheten i fjädringen att göra. ///MVH Hasso Länk |
|
Hasso/ Det är ingen större skillnad med last eller tom, det är de där "små" ojämnheterna (broskarvar, tjälskott o.d.) som "stöter". Vid besiktningen sist (då man står bredvid) så tyckte jag att bakvagnen "neg" lite mycket när dom körde över "stoppmarkeringarna", dvs hjulen rörde sig men sedan karossen ochså med en "eftersläng". Samma känsla får man när jag kör ut på vägen över trottoarkanten lite lungt. Har inget att jämföra med men erfarenheten "viskar" att det "borde" vara stötdämparnas kalibrering som inte matchar bilen. Har funderat på Bilstein, men har inga tips om andra märken/typer??? Toson |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Du kan ju alltid montera original Sachs, de är av dubbelverkande typ, dvs man får dra ut dom när man monterar dom, Bilstein Sport funkar som sagt OK, men kan vara lite hårdare än Sachs M/Sportchassiedämparna som sitter från fabrik. Har inte testat något annat, Bilstein sprint blir "stenhårt" i princip. ///MVH Hasso Länk |
|
Ja, stenhårt vill jag naturligtvis inte ha. Det sitter som sagt Sachsdämpare på nu, sannolikt orginal fast dom ser mycket fina ut utanpå. I min värld ska en bra stötdämpare gå lätt ihop (fjädern ska ta trycket från "bulan" i marken) och trögt isär (stötdämparen ska motverka fjäderns "studs" när den varit ihoptryckt). Har fungerat bra i "skogssvängen". Bilstein kanske har en "regular" för lite mjukare körstil? Har annars bra erfarenhet av Koni, men har inte hittat någon bra info om dom. Toson |
|
| känns det som att den "studsar" när du kör över ojämnheter? Isåfall kan det vara de där luftklockorna till nivåregleringen som behöver bytas. | |
|
Noel/ Nej, det känns inte som den "studsar" det blir bara en "bump" vid varje ojämnhet. Nivåregleringen verkar funka OK då den justerar höjden vid belastningar och blir lite "hårdare". Vid jämna ojämnheter känns det inte stötigt möjligen att det blir en liten "nigning" beroende på ojämnheten. Känns som typiskt för stötdämparfel. Toson |
|
|
hasso: menar du att alla varianter av E39 Touring har pneumatisk luftfjädring som standard? Frågar eftersom jag inte haft bilen så länge ännu och tyckte att fjädringen bak trycktes ihop en del sist jag hade husvagnen påkopplad... |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.