|
|
|
|---|---|
|
Min tempratur mätaren gick idag över mitt strecket och la sig mellan rött och mitt (närmare rött). Skall det vara så ? Eller skall den ligga på mitt ? Dags för ett temostatbyte ? | |
|
hmm konstigt...det gör min också! FREDDAN |
|
| Min är snarare tvärt om,går i stort sett aldrig upp till mitten äns??? | |
| Min gör precis som Thomas. Lägger sig lite innan mitten. | |
M6 5.185 Swe E24 M6/M635 register
E24 M635Csi -84 E34 535i -92 E87 120D -08 E61 535D LCI -08 BMWCS #5984 BMWSC #481 |
Min ligger med en liten bit innan mitten! Har även bytt mätare och tempgivare. Mvh Patrik |
|
Har brottats med, "inte riktigt i mitten problemet" med både 735:an (e32) och M5:an (e34). Och ett problem var det i alla fall på mina bilar... Felet berodde troligen på en defekt fläktkoppling som såg ut att fungera. Märkte först inte att något var fel, mer än att en dag så höll sig nålen en liten bit till vänster om mitten. Körde så en längre tid tills helt plötsligt, nålen började vandra åt höger...... Har en teori om att jag kört med en trasig fläktkoppling under en tid, vilket skapat övertryck i kylsystemet. Detta hade i sin tur "stressat" kylslangarna så pass att en sprack upp lite grann (ytterst lite), som därav tog in luft, dvs bilen blev för varm. Den vanliga vägen togs...:0 1- bytte termostaten 2- luftade ca 20 gånger.... 3- bytte kylare (var sliten) samt kylarlock till expansionskärlet 4- luftade ca 20 gånger.... 5- bytte fläktkoppling 6- total formsvacka, trodde det var toppen eller mikrosprickor i blocket.... 7- nya tag, bytte termostathuset, vattenpump samt kylartätning i elementet 8- luftade ca 20 gånger....... 9- demonterade samtliga kylarslangar och hittade felet 10- bytte slangar och slangklämmor och luftade en gång sen blev det bra. Allt detta berodde troligen på fläktkopplingen och min ovilja att förstå vikten av en frisk fläktkoppling, så känn efter på slangarna om de är hårda. I så fall, börja med fläktkopplingen och gå inte min väg till visdom...... |
|
E24 M635Csi -84 E34 535i -92 E87 120D -08 E61 535D LCI -08 BMWCS #5984 BMWSC #481 |
Min fläktkoppling är ok,termostat ok,inga hårda slangar på kylsystem. Ett vanligt fenomen på gammla BMW att nålen ligger innan mitten. Har gjort på samtliga mina BMW:s. Däremot min förra 635:a,hade en tendens att bygga tryck och bli varm vid sakta körning i köer,och detta berodde på en defekt fläktkoppling Mvh Patrik |
|
ny fläktkoppling har jag...samt ny fläkt då ett av bladen var av. ny termostat och ny tempgivare....nyspolat system med ny glykol...men min mätare vandrar fort upp tycker jag...går även in på rött. men jag försökte vara lite ironisk på jomenvisst inlägg då jag äger bilden nu och inte så kul att hitta trådar om den där saker strular och han inte nämt något. var luftar jag systemet? |
|
|
haha jag mena bilen och inte bilden. hmm jag får kolla slangarna. kanske lika bra att byta allihopa när man ändå håller på. Om den tar in luft i systemet...vad blir följden då? mvh |
|
|
Ingen eller dålig cirkulation av kylvattnet, dvs överhettning. Sök på luftning och kolla efter 535 och 735 så hittar du en massa inlägg kring detta. |
|
|
fick veta av bmw att mitt system är självluftande och har för mig m635forever skrev det till mig förut. Men jag var ute och körde idag och den steg inte upp på rött och då stod jag säkert fem minuter stilla...det är ju positivt. funderar på att byta tempgivare till elfläkten så den startar tidigare..kan det vara en bra ide? Mvh Fredde FREDDAN |
|
Rattmeister! Motorn i fråga är en S38:a, därav ej slutet system. Mvh Patrik |
|
Aahhha, nu rasslade det till mellan öronen..... freddeponken har allså glömt ett M före 635csi. Ja inte kul att läsa om ett inte allt för litet problem från säljaren...... Stigande temp brukar skrämma de flesta. För att slippa börja tänka på mikrosprickor och topplock så skulle jag kollat slangarna. Är det så att problemet kommer och går, så kan det vara ett litet hål som drar tjuvluft. Kan inte tänka mig att ett självluftande system klarar av detta till 100%. Elfläkt + den vanliga fläkten, nu är jag inte riktigt med? Att byta givaren för att elfläkten skall starta tidigare, är ju inte att laga felet. |
|
|
sorry rattmeister men det är inte ändrat! hade en 635csi förut som grym o elak äger nu. jag ska ändra det så det inte blir fel=) Ne så sant man lagar inte felet. Men det sitter som sagt en elfläkt framför kylaren och sen själva viskosfläkten. Hmm men om slangarna är dåliga, borde det inte läcka från dom då? den drar inget vatten. Mvh Fredde |
|
|
En liten tanke Freddeponken. När du bytte tempgivaren vad köpte du för givare? Jag vet att det förekommit trådar här på forumet tidigare om problem med temperaturmätaren efter motorbyte till s38 i e24/28 karosser, och att lösningen varit att annvända en givare som satt i bilen från början. Mvh Fredrik. |
|
Fredrik! Visst kanske det kan vara så som du säger. Men original i Freddes bil sitter ju en M88,med i princip samma saker som S38:an,dessutom är mätarna+kombiinstrumentkortet i M635:orna inte samma som övriga E24 och E28. Mvh Patrik |
| För mig så läckte inget vatten så att det syntes under bilen i alla fall. | |
| Okej ska kolla slangarna...kanske lika bra att byta alla på en gång. får ju lön på fredag och det är bra om lönen går till något vettigt...ja som tex bilen=) | |
|
Jo visst är det så att det finns olikheter mellan modellerna men s38b36 motorn är ju från en e34 så det är väll skillnaderna mellan den och m635an som är det intressanta i det här fallet. Nu börjar ju tråden med i dag.. så det verkar ju som om en förändring av tempen skett för Jomenvist men ibland kanske man skall utesluta dom enklaste felkällorna först... Hursom hoppas jag att det ordnar sig. Fredrik |
|
Fredrik. S38B36 har använts som utbytesmotor i fler M635:or än denna,och jag har inte hört att de haft detta bekymmer förr med tempen. Mvh Patrik |
|
Byte vattenpump och termostat på (bmw-verkstad) min temp mätare ligger oxå lite mot blått... på bmw sa han iof att en slang till kylaren börjar bli dålig, så man får väl ta o byta samtliga. //Magnus Tolf |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.