|
|
|
|---|---|
|
Då vi tycker att vår nuvarande bmw är för fin för alla slitsysslor så skulle vi ha behov av en slit och slängbil. Bilen skall användas till häst, hund, hemvärn, skräptömmning mm. Bilen vi skall vara "ful" rent estetiskt men ha ett friskt chassi och motor. Vi hittade då denna Länk på Blocket, som verkar fin. Men på vv.se står den som en 316, och motorn är till en 318 enligt annonsen. Vad jag vet så är det borrningen som skiljer. Men vad kan hända, blir det underkänt på bes eller? Sen, hur är 318 e30 rent allmänt? //Bjersér | |
|
Ingen kommer att märka om det ligger en 318-spis i en 316.. det är liksom "trött" respektive "jättetrött" det handlar om :) E30 är en fantastisk liten bil som det är svårt att inte bli förälskad i! Men.. "häst" skriver du. Menar du att dra hästkärra? I så fall blir nog en 318 vääääldigt klen... |
|
|
Varför inte skaffa en 745:a med drag. Den rymmer MASSOR av sopor, virke och bråte och ammunitionslådor (hemvärnet) dessutom passar dom bra att dra tunga släp. Service behövs vart tionde år eller något sådant... En lagom misshandlad brukshink går att hitta för 3-10.000 kr och kommer garanterat att rulla längre än du tror. En E30 kommer nog att upplevas lite "känslig" vid en sådan behandling... /L |
|
|
Trött och trött, en 318i är ungefär lika trött som en 320i fast snålare .. det skiljer förvisso ca 15 hk men bara 2 Nm... samt att 320 är ca 60 kg tyngre.. Prestandamäsigt är 320 något något lite snabbare men det är mest av "akademisk natur"... 518 däremot den upplevs undermotoriserad medan 318 är helt acceptabel för dom flesta som lämnat testosteron-åldern bakom sig Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk) |
|
| Håller med dig Gasar-magnus, i tester har faktisk 318-88 presterat 0-100km/h på 9.8sekunder och detta genom Teknikens värld som bla har testat både M3E3+ och 735E32 på väldigt dåliga tider. En 318-88 är INTE slöare än medelbilen, inte ens idag. Nog för att volvos 700 serie har större och vridstarkare motorer och bättre utrymmen, men så mycket mer är det inte, skatt+drivmedel spelar väl en ganska stor roll också. | |
|
En 318i som är välskött maskinellt är en ganska trevlig bil. Ganska pigg och snål. Ingen hög försäkring och skaplig skatt. MEN som enor påpekar är den inte optimal att dra hästtransporten efter. Jag har själv provat. Det går, men det är segt. Du kan dra 1600kg... I en 320i känns det iallafall som om det finns lite mer kraft. Lite törstigare och lite dyrare kostnader, men va f-n E30:n börjar bli gammal så vad gör det? De är mycket roliga att köra och det är nog inte många 745:or som är. Gr8ride |
|
|
Äsch, jag rullar en 318 M10, som genom misskötsel troligen tappat 30 av kamelerna eller så. Den går fint att leka med, håller man sig mellan 3500-5400 varv är den pigg för sitt pris. Så att en 318 inte skulle duga för testosterontonåringen vill jag dementera. /Caffe runqvist@gmail.com |
|
| Inte tröttare än 320, skriver ni. Nej det får man hoppas, för 320 är verkligen inte pigg!! Enda anledningen till att jag orkar med min är att det är en cab - den behöver sällan ha någon last alls, och dessutom gasar man inte ihjäl sej i en sådan heller... | |
|
Jag tycker E30 318 är en hygglig transportör av två pers och några matkassar. Den tar mig både till affären och garaget, och bjuder faktiskt till körglädje (jämfört med andra bilar som jag haft till samma saker; Volvo 240, SAAB 900, BMW 518 E28 och liknande). Som sagt, över 3500 varv så är den riktigt rolig också. Inte snabb, men rolig :) Hur dragförmågan är vet jag inget om, jag har inget drag på bilen, men man märker ju direkt om man är fyra personer i bilen, så jag kan nog tänka mig att det går seeegt med ett hästsläp. I det fallet smäller nog faktiskt en volvo högre.. Eller en BMW 745 för den delen :) |
|
| har haft 316i. men har även erfarenhet av 318i som sagt är inte e30 svåra att bli kära i. måste ha en e30 snart igen. de är körglada. mycket körgladare än en 745:a. men som sagt vridet på låga varv är inte det bästa, roligast om man varvar. det märks som sagt när man åker fyra-fem med packning så som dragbil är det nog inte den bästa. m40 motorn med dess felkonstruerade kamaxel gör ju att den blir ännu tröttare när den blir sliten. sen tycker jag att det skulle ta emot att använda e30:n på slit och släng sättet som du beskriver. om du vill ha en 745:a så har jag en till salu. i bra bruksskick. gråmetallic. | |
| jag bor i jönköping. om du undrar över den geografiska aspekten. | |
|
Tack för alla svaren! Blev lite missuppfattning, dom få gånger om året vi drar hästsläp så får min e46:a hänga med, men bilen skall klara grusvägar, höbalslastning och allt annat hemskt en bil kan råka ut för :) Speciellt med hemvärnet så kan vägarna vara hemska. Antar att ni menar volvo 745, men den är inte aktuell då fru Bjerser inte sitter bra i den, men annars en bra bil. (bmw 745 hade varit en annan sak :) ) Leffo: En E30 kommer nog att upplevas lite "känslig" vid en sådan behandling..., får jag fråga vad du menar? tål den inte att jobba? Nog kommer bilen att servas ordentligt, men vi kommer ju inte pedantsköta den. Till exempel så kom den nya valpen igår (har två nu) och den är rätt glad i att tugga på... tja allt möjligt. Om 318 e30 är en "tålig" bil så tror jag den kommer passa perfekt, om den är körglad så är det ett stort +. //Bjerser |
|
|
Ännu en fråga har kommit upp, har e30 touring en så kallad shoppinglucka? Alltså den öppningsbara bakrutan? //Bjerser |
|
|
Tyvärr... Ingen öppningsbar bakruta. Old school. Gr8ride |
|
|
Synd, hade varit praktiskt ihop med hund :( //Bjerser |
|
| Skoj att se att det inte bara var jag som tänkte lite på en _BMW_ 745 :) Frågan är om det hade varit ett SÅ dåligt alternativ? Tyckte driftsäker, går många mil osv passa in där med :) | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.