AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.042

Byte INRE spindelled, hjälp!

Tjenare

Fcik anmärkning på att den inre spindelleden var kass på besiktningen och tänkte byta den. Har efter lite läsande fått fram att den rätta benämningen är kulled eller något liknande, jaja skit samma. Frågan är om den är så jobbig att byta? NÄR Jag har läst på forumet så har det mest stått om den yttre spindelleden och inget om den jag ska byta. Fast det kanske är lika mycket hammrande på den inre "spindelleden" som med den yttre?
Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Vad är det för bil..?

Erik

___
Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt!
Smart jag är....

Det gäller en BMW 318is -96
Måste vara spindelleden på länkarmen du tänker på eller?
Isåfall kan du glömma o bara "enbart" byta den om du inte har några bra verktyg/press. Byt hela länkarmen istället, dom 2 spindellederna är redan ipressade då. Fast sen får du också byta bussningen i länkarmen, men den kan du lätt pressa i med ett skruvstäd.
Mycket bättre o göra så, då får du allt nytt. Hela länkarmen kostar väll runt 600 -1100 spänn beroende var du köper det. Bussningen som tillkommer kostar bara nån hundring.

Mvh
Henke
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Det finns bara en spindelled på varje sida. Det är troligtvis inte spindelleden du fått anmärkt på utan länkarmslagringen.

Jeppe

A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders!

Får testa att byta annars får jag kanske byta hela patrasket. Själva den "inre spindelleden" kostade 200 och en ny länkarm kostade 1500 riksdaler så det är värt ett försök. Har en del grejer i verkstaden så det kanske löser sig, tiden får utvisa...

Han på besiktningen sa inre spindelled och på mekonomen så heter delen inre spindelled, sedan om den korrekta benämningen är det vet jag inte. Hur som helst så sitter själva leden på mitten av länkarmen.
Annars säljs dessa länkarmar ifram på biltema för runt en 600 spänn. Men man får väll vad man betalar för.

Mvh
Henke
Såg precis att de hade kompletta på biltema....

Kollat där innan men trodde inte de hade kompletta av någon anledning, ska snart sälja bilen också så det skulle nog varit lättare att byta hela kittet för 600 bagisar....
Lite novis men det ser bara ut som det är att lossa bulten från ovansidan och sedan trycka ut min "inre spindelled". Eller behöver man palla upp hela framvagnen eller delar av den så inget lossar när man tar bort den? Har bara hissat upp bilen på höger sida fram så jag kommer under bilen ordentligt nu. Som sagt lite grön när det gäller just den här saken...
du
80
dulleh
BMW 318iS -93
BMW 525i 24v -92
Jesperado: Det sitter väl ändå dubbla spindelleder på vardera sida på E36:an ?
En nere vid bärarmen och en i mitten på länkarmen ?

// dulleh
"En Gång BMW, Alltid BMW"
Si
76
Silver
325IM-90
320i-97
är det den inre så verkar det bli en ny länkarm. bmw har tydligen ingen lös kulled där. nr 3 här.Länk
du
80
dulleh
BMW 318iS -93
BMW 525i 24v -92
Nr 3 finns att köpa lös.
Men det krävs specialverktyg för att pressa lös den.

// dulleh
BMW har inte nr.3 lös utan de hade bara en helt ny länkarm för 1700 rikdsdaler. Mekonomen hade dock den inre spindelleden (nr.3) för 250 kronor. Men måste man verkligen ha specialverktyg till den? Ska testa imorgon i alla fall så får vi se hur det går sedan. Annars blir det en ny länkarm på biltema för 600:-. Såg ju efter jag varit på mekonomen att de hade en komplett sats där...
Satt också och funderade på om något "trillar ner" om man tar bort den (nr.3) då? Hissade bara upp bilen lite snabbt och kollade men den kopplar ju ihop länkarmen med resten av framvagnen...

Kanske jag som är lite trög men jag lär väl märka det imorgon när jag hissar upp bilen och undersöker det lite närmare.
du
80
dulleh
BMW 318iS -93
BMW 525i 24v -92
Jag jobbar själv på mekonomen och helt korrekt så har vi den lös.
Jag skulle inte välja att köpa en komplett länkarm på Biltema.
Handla på Meca, Mekonomen eller vad som helst, bara inte Biltema :)
Och ja du måste ha specialpressverktyg för att få lös den och få dit den. Du kommer inte åt att pressa lös den annars.

// dulleh
Nej jag blev också medveten om att den blir svår att pressa lös den eftersom där inte är mycket utrymma ovanfrån. Men det går också att tillverka specialvertyg, farsan får vara till hjälp på den fronten:)

Men ni har inget sådant specialvertyg? Fast det kanske är något som i stort sett bara märkesverkstäder har...
du
80
dulleh
BMW 318iS -93
BMW 525i 24v -92
Att montera lös hela länkarmen är jätte enkelt.
Bytte min förra veckan. Det tar inte mer än ett par minuter :)
Nog har vi specialverktyg vi kan beställa efter, men den koster ett par tusen kronor tyvärr :/ Vill du bara byta spindelleden så ta lös länkarmen, åk till en verkstad som har specialverktyget och be dom pressa lös den åt dig :) det fixar dom på ett kick :)

// dulleh
2-
140
2-ben
Inte BMW, -97
530i sedan, -04
Jag vill bara klargöra att nr 3 på bilden är länkarmen. Kolla i listan nedanför vad den kallas och vad den kostar.

mvh
Tomas
BM
19
BMW318is:)
528i Touring -98
jag har bytt spindelled på min 325 för några dagar sedan man kan göra de där hemma man behöver bara lite gas=) då går de jätte bra...

wiklund
E3
1.828
E36
USA bilar
Vi vanliga säger inre och yttre spindelled, Bilprovningen säger spindelled, resp inre länkarmslagring

Både inre och yttre leden finns som reservdel

Du behöver egentligen inga specialverktyg för att byta, det enda som kan behövas är en "kulledsdelare" för att lossa lederna från spindel resp chassie
Lossa båda spindellederna (muttern till inre når du genom motorrummet och en lång förlängare, använd gärna mutterdragare) och fästet för bakre bussningen (givetvis även kränghämmarfäste och liknande) Sen lyfter du ut hela länkarmen och tar den till någon som har en vanlig hydraulpress snabbt pressar man då både i och ur lederna. Detta går oftast att göra med ett stadigt skruvstycke också.
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
dulleh: Nej.

Jeppe

A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders!

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.