AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
1.288

Speed Sensitive Volume - Navi Pro 16:9 / MkIV / BM54

Visa användare
163
Marc-X
Z8 E52 -01
330daT RME Individual -02
Hello World!

Jag har länge försökt finna info om denna funktion finns på NAVI PRO 16:9 / BM54 och i så fall hur man aktiverar / justerar den.

Den enda info jag funnit är en amerikansk artikel som säger att det SKALL finnas på "NAV SYSTEMS" och att funktionen / justeringan göres via en "secret menu" som accesseras med hjälp av "RDS" knappen.

Problemet är bara det att det finns ingen "RDS" knapp på en NAVI PRO 16:9...

Har försökt att utföra proceduren med "INFO" knappen då denna aktiverar RDS, men det ser inte ut att funka...

Någon med input på detta ???

///M

BMW-dille är inte en lidenskap; det är en njutbar galenskap...
He
3.464
Hewi
530iM-00 Immolarot II
118D-08 Karmosinröd
Så här gör man på BM54 enl Bimmerfest.com:
To get into the Radio Service Mode (this is for Navigation only):

1) Insert key in ignition and turn it to just the ACC position.
2) Navigation system will show the "Accept" screen. Press the right knob to acknowledge.
3) Inmediately press left knob and set the screen to radio if it is not already in that mode.
4) Right after step 3 press and hold SEL (Select) until Nav screen changes to "Software Version". This screen should take some 10-15 seconds to appear, so if you do not see it after some 20 seconds you have to start all over again.
5) Once you are in this "Software Version" screen use the "<" and ">" arrows to go thru the options ("GAL", "TP", "DSP" etc). You should get to the screen that says "Area".
6) Check that the "Area" says "USA". If it does not say "USA" use the "1" button on the preselects at the left side of the screen to go thru "ECE", "Canada" or "JPN". Warning: by doing this change you will be losing your current presets -you will have to program them again- and the PTY feature of the RDS will have the wrong database of program types, i.e. what used to be a R&B tag will be Weather, Jazz will be Classic, Top 40 will be Varied from now on. The RDS feature will not change, you still will have the US AM band and the available number of presets (18 FM, 12 AM) will not change
7) Check the sound of your FM station and CD Player music in one of those non USA settings and compare it with your previous experience in the "USA" setting.

to
319
tobmag
525iT -03
Det är en variant.

Man kan idag med hjälp av navcoder ställa in det mer nogrant och även antal km/h som ska vara mellan volymhöjningen/sänkningen.

//Tobmag
Visa användare
163
Marc-X
Z8 E52 -01
Hewi: Tack, skall testa denna varianten!

Tobmag: Ok, så det finns en ny ver av navcoder igen? ...har ver 2.2.1. Skall se på X5world vad som skett de sista dagarna...

///M

Visa användare
163
Marc-X
Z8 E52 -01
tobmag: hmm... är inte de inställningarna bara för SES (Voice Recognition..)

///M

to
319
tobmag
525iT -03
Marc.

Vet inte om det bara är för SES, vore ju konstigt om det är fallet. Har inte testat det än, har bara aktiverat SES funktionen :-)

//Tobmag
Visa användare
163
Marc-X
Z8 E52 -01
tobmag: Jag satt och knappade lite på detta, men fick ingen respons då jag inte har SES. Efter det lade jag ner NavCoder før detta ændamål...

Skall ta en kik på det igen,,,

///M

Visa användare
163
Marc-X
Z8 E52 -01
Då har jag funnit det.

Det var betydligt enklare än jag först anade, och det visade sig att det går helt fint utan att trixa med nyckel / tändning. Allt jag behöver göra för att komma in i "SERVICEMODE" på radion är att slå AV / PÅ radion (VÄNSTER "KNOB"), med motorn igång, därefter hålla inne "SELECT" i ca 6 sek. VOILA... SERVICEMODE.

Min GAL setting stod på 3 (factory default?) och jag ökade denna till 6 för att se om det blev skillnad. Det kanske det blev?... men jag märker det inte. Nu skall sägas att i natt kom snön och jag står fortfarande på 225 / 255 sommardäck vilket hindrar de mesta av experimenterande när det gäller SPEED -sensitive...

Får se efter att vinterskorna har kommit på bilen.
Trodde i utgångspunkt att denna volymjustering skulle ske efter LJUDNIVÅN i kupén. Stämmer detta inte? Är det verkligen hastigheten som brukas som input parameter för justeringen? Verkar lite "banana engineering" i så fall.
Blir i.o.f svårt att få till en "background sound sensitive" ting utan DSP med i
bil(d)en...

///M

Denna funktion finns i min business cd också, fast där kan jag ställa känsligheten i samma meny som balans, bas, diskant och fader. har efter lite experimenterande kommit fram till att läge 3 (av 6) fungerar bäst och mäks minst. konstigt att de dolt den menyn i de med navi, men har den synlig på de enklare.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.