|
|
|
|---|---|
|
Bromsvarningslampan lyser lite till och från. Beläggen är nya, så felet sitter inte där. Någon som har några råd om detta, vart man bör leta ? Är det någon som har haft detta problem ? Hastighetsmätere död också ! Bytt givare, fungerade inte då heller. Vad gör jag nu som steg 2,3 osv ? | |
M6 5.185 Swe E24 M6/M635 register
E24 M635Csi -84 E34 535i -92 E87 120D -08 E61 535D LCI -08 BMWCS #5984 BMWSC #481 |
Kanske en av givarna på ventilhuset vid bromsbomb håller på att säga upp sig,kolla även att dessa inte läcker...mycket vanligt på dessa gamla bilar. Beträffande hastighetsmätaren...kolla att SI batterierna i kombiinstrumentet är hela,och hur beter sig din färddator...fungerar den? MVH Patrik |
|
Det läcker lite ! vad göra ? Kostar ? Då skall jag kolla batterier i morgon ! Vad är det för batterier ? Hur ser man om det är som det ska ? Färddatorn fungerar ( tror jag ?) vad är det som inte skulle fungera på denna då ? och vad innebär det ? |
|
E24 M635Csi -84 E34 535i -92 E87 120D -08 E61 535D LCI -08 BMWCS #5984 BMWSC #481 |
Givarna kostade ca 200-250:-/st x 2 om jag inte minns fel. (kommer inte ihåg vilken som var för trycket i bromskretsen ). Byt dessa om de läcker oavsett! Batterierna är fastlödda i kretskortet på kombiinstrumentet,och måste mätas upp för att kontrolleras. Men med tanke på hur mycket din kärra stått still innan din ägo,så är detta inte helt otänkbart att de är "döda". Dessa säljes tyvärr inte längre hos BMW,utan får lämnas in till den lokale TV reparatören för byte,som med största sannorlikhet har sådana på hyllan. Färddatorn behöver ju en signal från givaren i bakaxel för hastighet för att kunna räkna ut samtlig nödvändig info den ger. Och får du ut den infon så fungerar säkerligen pulsen som den ska hela vägen,och problemet kan säkerhetsställas till kombiinstrument. MVH Patrik |
|
Så om inte färddatorn fungerar så bör jag sätta fokus på kablel först. Är det svårt att komma åt batterierna, måste man riva mycket ? |
|
Om inte färddatorn fungerar...så kan du mäta signalen från boxen har jag för mig! Batterierna sitter i kretskortet på kombiinstrumentet. Och hela instrumenthuset måste loss...vilket innebär att ratt demonteras innan samt de bultar som håller upp rattstången bör demonteras för lättare demontering. Hör av dig om detta blir intressant,för att veta var instrumenthus skruvarna sitter...är lite dolda,och fodrar list eller kännedom för att undvika att förstöra ngt! =) MVH Patrik |
|
Tack för hjälpen ! Återkommer... Mvh |
|
|
Hej ! Färdatorn fungerar ej som den skall vad gäller liter/mil osv. Vad innebär det ? Skall jag börja riva instrumentpanelen eller bör jag kolla något annat först ? |
|
|
M635 forever Vad? Vart skall jag söka felet ? Givaren är bytt ! Färddatorn fungerar ej som den ska ! Går signalen via färddatorn till hastighetsmätaren ? Då kan det ju tyda på ett kabelbrott mellan givare och färddator. Eller går signalen både till färddator och hastighetsmätare ? Hur fungerar det ? |
|
Tjenare! Ett schema över elektroniken hittar du här! Länk Jag ska under kvällen forska lite närmare beträffande din fråga. Återkommer när "kidsen" gått och lagt sig. MVH Patrik |
| Tack ! | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.