|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
M6 5.185 Swe E24 M6/M635 register
E24 M635Csi -84 E34 535i -92 E87 120D -08 E61 535D LCI -08 BMWCS #5984 BMWSC #481 |
Katastrofalt? nej då...men spelen kan ändras rätt fort,och vad jag hört av andra ,så är rätt ventilspel lite A & O för en framtida optimalt frisk motor och prestanda/bränsleförbrukning. MVH Patrik |
| Jag skall ställa mina ventiler. | |
|
Det enda jag kan tänka mig kan hända med för stort ventilspel är att kamnocken träffar ventiltryckaren med en högre fart än normalt. Det innebär i sin tur att ventilpaketet får en högre acceleration än normalt. Denna acceleration kan i ogynnsamma fall resultera o mycket stora krafter. På en M30-motor med vipparmar är det inte ovanligt att vipparmen går av när man varvar med för stort ventilspel. I ditt fall är det säkert inte stor risk för motorn med denna relativt sett lilla ökning av ventilspelet. Du säger ju också att du inte har något ökat ventiltick. Men jag skulle nog i ditt fall för säkerhets skull hålla mig under 4-5000 rpm för att vara absolut säker på att inget händer. Sedan har jag förstås litet svårt för att förstå varför du köpt en M5 om du inte tänkt följa de råd som BMW ger om service av den för att den skall fungera så bra som möjligt!? Speciellt som att kostnaden kan bli mycket hög om något händer med motorn. Är du litet händig kan du relativt enkelt (och billigt) göra ditt eget ventiljusteringsverktyg. Då gör du inställningen nästan garatis! Ge mig din emailadress så får du ritningar och instruktioner på hur du gör de två verktyg som behövs! Per L |
|
| En liten parantes bara det heter inte utsug.På en tvåtaktsmotor säger man utblås och på en fyrtaktare så heter det avgas.Blir lätt lite snurrigt annars.Och självklart så ska man sjustera ventilerna så att dom ligger inom rätt toleranser för annars som det sagts tidigare så kommer inte motorn att gå som den ska. | |
|
Helt rätt, avgas skall det vara. Jag skall givetvis ställa ventilerna. Jag ville bara diskutera lite och se om någon kunde tala om vad som faktiskt händer. Baserat på egna erfarenhet. |
|
|
M635 Bonken. Nu är ventilerna ställda ! Nu ligger alla mellan 0,28-0,31 (kall motor) Passade också på att byta stift och olja. Kammarna fina. Tog även kompprov 10,5-11,5.( kan ju spela lite om det inte blir helt tätt) Bilen är helt torr fastän den gått så lite ca 750 mil på snart 8 år och i stort sett stått ståll dom senast 2,5 åren. |
|
M6 5.185 Swe E24 M6/M635 register
E24 M635Csi -84 E34 535i -92 E87 120D -08 E61 535D LCI -08 BMWCS #5984 BMWSC #481 |
Då är det bara att gratulera! =) Och så kan du nu börja se fram emot vår/sommar -08.;) MVH Patrik "TRISS I 6:OR" |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.