AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
2.086

Är detta ett bra pris på en 120d med 1800 mil på mätaren?

Sida 1 av 2
Har letat länge efter en 120d nu, var inne på att beställa ny men väntetiden var inge rolig.
Men nu har jag fått tag på en silverfärgad 5 dörrars -07:a med 1800 mil på mätaren.
Den har det man behöver, alltså M-sport, advantage och comfort pkt.. Dock inte xenon.
Men är 240000 ett bra pris?

Xt
292
Xtr4
320i Cab -02
240,000:-, låter ändå rätt dyrt, bygg ihop en precis likadan på bmw:s hemsida, så får du se hur mkt den kostar, lägg med i tanken om kampanjen för 120 gäller för denna bil. Är inte riktigt säker om den gällde för dieslar...Om, så fick han/hon den för ett reducerat pris, i sådana fall så tycker jag att det är rätt dyrt.. Xenon är ju inte det absolut viktigaste, jag har xenon på min och jag skulle med lite eftertanke inte köpa en sådan ny bil utan xenon.. Men som sagt, det är nog en smaksak med..

Kolla runt lite vad olika ÅF tar för en sådan bil, med den utrustningen. Om han ligger i samma prisklass som de skulle ta för en, så bör du kunna pruta ner den en aning..
Jo
385
Jonas T
E61 535d M-sport
Inte superbilligt, men ändå hyfsat enligt min mening. Min bil landade i ungefär samma prisklass i somras, då en 06:a med samma antal mil, dock vit med xenon, 18" M-fälgar samt vinterdäck på köpet.

Beställer du en motsvarande ny bil så kanske du landar på mellan 280-290 k (plus v-däck m.m.), då får man ju iofs speca det man själv vill ha men man riskerar ju å andra sidan att springa upp i pris ;)

För egen del hade jag hamnat på mellan 295-300 k innan jag var färdig, och det är ju ändå en rätt rejäl slant extra, något du garanterat inte får igen senare! Du vinner ju dessutom att du slipper vänta på bilen. Visst, man ska ju alltid försöka pruta en del men som affär betraktat tror jag det är bättre än att köpa nytt.
Jo
385
Jonas T
E61 535d M-sport
...och kolla bilpriser.se för en prisindikation. Behöver inte vara korrekt alltid, men man ser åtminstone om man gör en hyfsad eller usel affär.
Liten update..

Köpte bilen, Bytte in min Mini R56 mot den och lyckades få ner priset till 230 samtidigt som jag fick behålla mina 18" fälgar till minin.
Så inget xenon till trots så är jag ändå väldigt nöjd..
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Man får gratulera. Dock måste jag säga att jag tycker det är högt pris med tanke på vad du kunnat betala för en kartongny bil med 0 mil på mätaren och exakt den spec du velat ha. Du slapp ju väntetiden dock.
Jo möjligt. Men fick en bra deal på inbytet istället.
Plus att jag slapp som sagt väntetiden.
Annars hade den ju nästan allt jag ville ha.
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
120d med M-sport och Advantage kostar 264.900 kr ny.

//Lövet

Excusa me, vir optime, cogitio inquis tibi nomen "fatuus" es?
Jo
385
Jonas T
E61 535d M-sport
Sisådär 20% billlgare än nettopris för en nästan ny bil. Jag tycker det låter som en helt OK deal.

Visst, man får kompromissa med sina val när man inte köper nytt men kör man BMW finans så sjunker nog månadskostnaden med upp till en tredjedel, för i princip en likadan bil. Så enormt bra är inte xenonljusen och vid 1800 mil är bilen ändå bara knappt inkörd...
Jo
385
Jonas T
E61 535d M-sport
Lövet: Men så lite kostar inte bilen när man är färdigspecad... ;)

Svårt att komma under 280 kkr hur man än beter sig, om man nu inte toksnålar.
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Nja, sisådär 13%. Men visst är det billigare. Jag försöker inte övertyga någon om att den gjort en dålig affär för det tycker jag inte. Det är kanske inte en sämre bilaffär än någon annan rättare sagt... (alla bilar tenderar att bli dyra) Jag personligen hade dock hellre väntat några månader och fått en ny bil som jag ville ha den och för lite mer pengar.
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Tror min farsa betalade 275 för sin 120d, m-paket och xenon.
Jo
385
Jonas T
E61 535d M-sport
13% om det är en ren M-sport edition bil, ja. Men metallic kostar extra, jag antar det finns annat tillval på bilen också. Komplett komfortpaket kanske? Gissningsvis var nettopriset på bilen någonstans mellan 270-280k. Och ska man nu speca en ny bil inkl metallic och xenon är det minst 275 k man landar på. Själv tyckte jag 280 k var en minimikonfig, din farsa måste ha missat något väsentligt ;)

Nåja, vad jag menar är att som köpare kan du inte jämföra mot ett teoretiskt grundpris när du räknar ut din budget. Du måste istället jämföra mot ditt sannolika nybilspris. Och i just det här fallet hade det som sagt blivit väldigt dyra xenonlampor...
Jag håller med dig Jonas, om det är en silvermetallic 120dM som Mr. Frepp vill ha så är detta ett bra pris. Leveranstid är definitivt en stor minuspost och han fick bilen mellan 40kkr-50kkr billigare än en ny. Om man utgår från M-sport dealen automatiskt räknar bort 13% på bilens nyprisvärde måste det betyda att en -06 icke M-sport 120d rasar med motsvarande begagnatpris?
Jag menar, vem betalar samma pengar för en etta som saknar M-Sport är ett eller två år äldre? (Kolla på blocket efter 120d)

Mvh,
/Wille
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Det som saknas på farsans bil är metallic och larm så visst kan man plussa på lite till i form av annat godis.
Jo
385
Jonas T
E61 535d M-sport
Ja, man kan nog misstänka att de som köpt 120-bilar utan M-sportdealen måste ha gjort en rätt så usel affär i jämförelse... Procentuallt måste de bilarna rasa i pris betydligt mer.

Nåja, tiden lär väl utvisa vad M-bilarna resp icke M-bilarna (-06 och senare) är värda, ännu är det ju rätt få till salu. Själv kommer jag att vara intresserad av att veta hur mycket mer faceliftbilarna kommer att vara värd jämfört med de tidigare, eftersom jag kör omkring med en gammal. Det lär bli dags att byta om ca två år för mig. Och då hoppas jag förstås att 163hk dieseln inte sjunkit som en sten ;)
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Jag har sett facelift och icke facelift bredvid varandra men måste säga att jag inte tror det kommer vara någon större skillnad mellan de båda i andrahandsvärde. Då var det tydligare på E46 tex.
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
264900 + Metallic + komfort landar väl någonstans kring 280 tusen kronor. Att då betala 240 innebär att man sparat 40.000 kr. Det är ju pengar det också så att säga - framförallt om man köper privet.

//Lövet

Excusa me, vir optime, cogitio inquis tibi nomen "fatuus" es?
Jo som sagt, fick bilen för 230. Då hade den rullat 1850mil och var uttagen i mars -07
Så inget jag led av direkt, var ju nyrekondad och allt så kändes som ny (nästan)
Bilen har m-pkt, metallic, comfort samt mya vinterdäck och takräcke.
ac
355
acer84
BMW z3 2.2
Volvo C70 2.4T cabriolet
Volvo S40 T4
Renault Talisman
Grattis till den nya bilen! Nästan 50000 kr under listpris är en bra affär. Nu är ju motorn inkörd också....
acer84: 50000 under rabatterat pris får väl ses som ännu bättre? ;)
Hela den här diskussionen utgår ifrån att den sedan ett år snurrande M-sport dealen är inkluderad i grundpriset.
Som jag skrev, bra pris!
Jag skulle inte släppa min för 230kkr.

Mvh,
/Wille
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.