|
|
|
|---|---|
|
Kollade mitt ventilspel på M6án idag i samband med olje byte. Enl. Bmw skall spelet ligga mellan 0,28 och 0,33,kall motor på insug och avgas sidan. Mina spelade mellan 0,28 och 0,48. Är det ett måste att fixa ventilerna så att de håller sig inom värdena ? Det tickar ingenting från motorn ! Vad skulle kunna hända ? Vad jag vet ingenting !?? | |
| Motorn går jämnare och ger mer kraft om de står rätt. Brända ventiler, avslagna viparmar. Viparmar har gått av för mig, dock på en tickande M10. | |
| Brända och avslagna kan det väl bli om det är mindre spel ? | |
| Effekten, är det nått man verkligen märker eller är det bara psykiskt ? | |
| Om du vill att slitaget på kamaxlarna skall bli minimalt samt att ventiltiderna blir korrekta för "rätt" prestanda så justerar du ventilerna omgående (skall göras ca var 2000:e mil på S38). För stort ventilspel är iaf bättre än för litet, men 0.48 låter liiiite väl mycket, hade det varit säg 0.35 kunde man kanske kunnat tänka sig att vänta lite...Låter för övrigt som om det var länge sen dina ventiler justerades, när mina ventiler justerades senast låg alla utom en inom det tillåtna, den som var utanför låg på just på 0.35... | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.