AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

6- och 8-Serien
4.580

Seg och trött E31

Sida 2 av 2
Visa användare
144
HannesL
850iA -91
Angående bränsleförbrukning:

Brukar jämföra tankade liter / körd kilometer enligt trippmätaren med OBCn och de är rörande överens om förbrukningen.

Min (850 -91, men det vet du redan) drar 1.45-1.6 blandad körning beroende på hur stor andel korta stadssträckor jag kört.

I 90 drar den runt 1.0 och i 120-130 på motorväg brukar det bli 1,1-1,2.

Ställde av bilen i föräldrarnas garage (10 mil bort) idag. Riktig tur att jag läste denna tråd, då jag glömde sätta i CTEKen. Får ta mig upp till garaget de närmaste veckorna för att sätta i den. Ska först botanisera här på forumet och på internet bland tips och råd om användade av CTEK innan jag bränner kretsar eller ryker batterier.
Ra
702
Rallyfinnen
740 -94
750 -07
Om du inte redan har dom:

Länk
Visa användare
1.465
ChristianF
Alpina B3 Touring-96 Nr:10
325iT -07
Tjo!

Har bokat tid nu hos Theanders i Lund(25/10). Ringde dit och samtalet löd ungefär såhär:

-Hej, jag vill boka tid till felsökning.

Okej, vad har du för regnr?

- Abc123!

Det är ju en 850!!!! Dom kan vi inte skruva med!!

- har jag kommit till bmw??

ja.....jaa ...jaaaaaa..jo, det har du ju.

Hahaha :)

Idag upptäckte jag att vänster avgarsrör är kolsvart medans höger är brunt. Så nu vet jag att den missar på vänster. Skönt att ha lite mer att gå på.

Ra
702
Rallyfinnen
740 -94
750 -07
Det är bara blod, svett och tårar som gäller :-)
Ta ur stiften o kolla hur dom ser ut så har du ännu mer att gå på.
Visa användare
1.465
ChristianF
325iT -07
Okej. Men det stinker soppa och den drar soppa som tusan.
Att ett stift är kass är en sak. Men att den förmodligen öser in soppa är en annan tror jag? Jag vet inte, men tror du/ni att det kan hjälpa med endast ett stift?
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Jag gissar att Gasspjället på vänster sida är felsynkat som en av flera orsaker. Har du provat att lyfta bort polerna från batteriet på det senaste så battiet nollställer sig?
Prova tobbe på nfs.nu om Theanders inte lyckas. Han kan felläsa koderna åt dig och har mekat mycket 850.
Lycka till!
Asken
Ra
702
Rallyfinnen
740 -94
750 -07
det kan vara mycket..
bränsletrycksregulator, lambdasensor, tempsensor, spridare, luftmassemätare, kanske kassa tändkablar/stift osv..
Kollar du stift så kan du se om det är cylinderspecifikt eller bank-specifikt, då går det att utesluta vissa grejer.
Du kan också signaler från LMM, lambda, temp så att dom är ungefär lika på båda bankarna.

Felsynkat spjäll 'borde' inte göra att den går fett o missar. Däremot kan spjällen synka fel om den går fett på ena halvan, för dom använder spridartiderna för att synka.
Visa användare
1.465
ChristianF
325iT -07
ojoj. nu blev det avancerat för mig :)

har kollat stift nu. alla är i samma bruna färg. Tog av och kollade rotor och det är fint(bytt för mindre än 100 mil sen, även tändkablar).

tog av batterierna i 30 minuter men gick dåligt ändå.

Det försvinner minimalt med vatten. Ca 10 mm i kärlet på ca 50-60 mil.
Det ryker vitt från vänster blås. tunn rök. Precis som om man kallstartar.

Har bytt lambda på sidan också.

Det konstiga är att när jag satt tillbaka alla stift och startar igen så går den jämt i 15 sekunder sen börjar den hosta igen.

om jag drar ut kontakten från LMM. ska den gå jämt ändå på tomgång?
Ce
47
Cesilia
Bmw 850 -92
tjena ! gör ett komp prov det brukar berätta rätt mycket även et avgas prov om du inte gjort det !
Mvh Pål.s
Visa användare
1.465
ChristianF
325iT -07
Glömde förresten att jag avbokade hos Theanders och bokade hos NFS istället. Tobbe har reparerat 2 av mina andra bmw's innan. Bra ställe men dom har helt för mycket att göra.

Enligt killen på NFS så kunde man inte få ut så mycket av en felavläsning på en 850.

Visa användare
1.465
ChristianF
325iT -07
Tjenare!

Nu går den som ett skott! Rengjort spjällen från hur mkt gegga som helst. Gjorde en felsökning hos NFS som visade att Lamda höger var kass. Bytte den(Vänster redan bytt) och nu går den bra igen men tycker fortfarande den drar mycket soppa. 1,4 motorväg.

Nu ska den bara besiktigas igen. Hoppas på bättre värden.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.