AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

6- och 8-Serien
4.579

Seg och trött E31

Sida 1 av 2
Visa användare
1.465
ChristianF
Alpina B3 Touring-96 Nr:10
325iT -07
Hej!
Har äntligen fått igång min bil men blev lite besviken, trött och slö men ändå 300 hästar...
Provkörde idag HannesL's 850 och märkte att denna var fruktansvärt mkt mer lättkörd och rapp än min.
Min känns inte rapp, mest seg som om det är motstånd någonstans.Känns som man har en släpvagn efter sig med fulllass grus.
Tycker att den drar mkt bensin också. 110 på motorväg ligger på runt 1,6.

Har nyligen bytt stift, olja, luftfilter och luftmassemätare..

Tacksam för svar innan snön faller ;-)

As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
En gammal släde inte skött i många år tar tid att fixa till. Min tog 18 månader och är inte färdig ännu. Du har ju påbörjat i alla fall.

1. Bilstein Engine Flush, invändig dialys för motorn, ju äldre desto bättre. Länk fanns en artikel med en bil jag såg utanför MB Akalla i somras hämtad av nån kollega till Carlqvist, kul med en gammal Senator utanför MB förresten.

2. Byte av insugningspackningar samt insugsventiler och kolla alla gummislangar så de inte suger tjuvluft. Samtidigt antar jag att du var mycket försiktig då du bytte stift. Tändhattarna som är delvis i keramik är till för att skydda kablarna mot den starka hettan som utvecklas och rycker man i tändhattarna kan de ta skada. Detta går att mäta upp med felkodsavläsning på en verkstad.

3. byta till Shell 99-oktan eller någon annans 98-oktan. Det gjorde skillnad på min bil, kör själv en tank och mät sedan. Det tar nämligen tid för de adaptiva bränslesystemen att ställa om sig om det körts på 95 oktan.

Varje liten del hänger ihop med helheten. Sedan kan man inte göra allt på en gång. Samtidigt äger du en klassisker och de ökar i värde för varje insats man gör för att förbättra skicket. Minns själv, för bara ett tag sen stod bilen utan att rulla. Nu har du i alla fall rull på den, bra jobbat:)
Mvh
Asken
Visa användare
1.465
ChristianF
325iT -07
Den är inte särskilt bra skött. Men gick ju mycket bättre i början efter reparationen.

Sökte lite och hittade allt från spjällhus till igensatta kattar.

Insugspackningen låter som ett jobbigt arbete. Något man klarar själv i ett litet garage?

Det var inte jag som bytte tändstiften så jag hoppas han varit snäll mot dem.
Jag ringer bmw på måndag och försöker få en tid för felsökning. Finns kanske något annat billigare än bmw i malmö-helsingborg trakten?

Tack asken, det tog ett tag att få igång den. Har kanske snart ett tålamod. Det hade jag inte innan :)

Ra
702
Rallyfinnen
740 -94
750 -07
Kanske du skulle kolla så den går på alla cylindrar? Går den jämt o fint på tomgång? Ett bra sätt är att rycka kontakten till en spridare åt gången när den står på tomgång. Man ska höra en liten skillnad när man drar ur en spridare. Kolla även stiften (lite jobb, men kostar inget).

I övrigt är det inte ovanligt med luftmassemätare o spjällmotorer som krånglar.Har även varit med om spridare som ger upp.
En bra test kan också vara att kolla avgasvärden på någon verkstad eller bilprovningen så du vet att lambdaregleringen fungerar.
Insugspackning klarar du med lite tålamod :-)

Visa användare
1.465
ChristianF
325iT -07
Tjenare!

Den går ojämt på tomgång. Varvar man upp den i friläge så låter det "brbrbrbrbrbrbr" (ni förstår säkert) om jag fattat allt rätt så ska en v12 så riktigt mjukt och fint. Det låter mer som en trimmad v8. Så har den gått hela tiden men det var inte förrens i förrigår som den började hacka i jämn fart och kännas riktigt seg.

Byttre precis lmm som jag köpt från skroten. Bör va hela tycker man..
Får kolla spjällmotorer.

För mig, som inte är jätteinsatt låter det som om den missar på ngn cylinder.
Stiften är nya. hur kollar jag enklast om den missar på ngn cylinder?
kan tillägga att det luktar ganska mkt bensin om bilen då och då...

tack för all hjälp!
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Insugningspackningar, oforbränd bensin rinner dessutom ned i kattarna och de mår inte så bra av det.

Du kan spraya med startgas i insuget, går den renare då är det insuget.

Mvh
Asken
Ra
702
Rallyfinnen
740 -94
750 -07
Akta dig för att stå och varva den i N eller P, du dödar lätt växellådan med det! Dom är kända för att inte tåla det.
Hur nya är stiften? Du kan ändå se tendenser till att den går fett eller snålt om du kollar stiften.
Läckande insugspackning borde inte ha så stor betydelse på hög last när det inte är mycket undertryck i insuget. Ofta är det värre när motorn är kall också. Men det är ett mycket vanligt fel.
Enklaste sättet att kolla om den inte går på någon cylinder är att rycka en spridare i taget med motorn igång.
Du kanske skulle kolla fördelarna och mäta upp tändkablarna också? Överslag/dålig tändkabel kan göra att den missar ibland.
Visa användare
1.465
ChristianF
325iT -07
Okej, sista inlägget innan jag gör ingrepp och kollar lite.

stiften är max en månad gamla. Jag får ta av dem och kolla. Hur ska dom se ut?

Kan det verkligen vara så att det missar på en-två cylindrar? Det känns som ngt mer fel. Den drar så satans med soppa och går så tungt och riktigt slött. Luktar bensin också. Ibland går den bättre, ibland inte. Det är allt eller ingetp å gasen. Gasar man lite så ökar den sakta, sakta. Full gas så sticker den(dock inte som den ska).

Jag får låna hem lite mätinstrument och kika på det här.
Ra
702
Rallyfinnen
740 -94
750 -07
Stiften ska vara lite lätt ljusbruna, inte vit-glansiga(går för snålt), och inte svartsotiga(går fett/bränner olja). Börja med stiften o kolla om vissa cylindrar är annorlunda än andra, eller om bankarna är olika.
Visa användare
1.465
ChristianF
325iT -07
Haloo.
Tog av llite kåpor och lådan under vindrutetorkarna för att kolla bränsleslangar. Startade bilen och det var som en vattenspridare. Bytte slangar och nu är bensindoften borta. Men bilen går fortfarande ojämnt.

Får bli en felsökning på bmw.
Visa användare
1.465
ChristianF
325iT -07
..besktigade idag :/

HC-halt 341(100)

Ra
702
Rallyfinnen
740 -94
750 -07
Var detta på tomgång eller högre varvtal?
Vad fick du för andra avgas-värden?
Har du kollat stiften?
Visa användare
1.465
ChristianF
325iT -07
Hej! Jag har inte kollat alla stiften. gav upp efter blodiga händer..
Det var inte på tomgång. Bilen var dessutom inte så varm. hade nog kört 1 mil halvhårt.
Allt annat var ok tyckte dom.

Ska byta en lamda då den varit trasig innan men helt plötsligt blivit frisk. Kanske ger fel signaler fram och bråkar.

Sökte lite och hittade ett inlägg som passade bra på min bil. Då var det spridarna som spökade.Länk

Hoppas inte det är en kombination kat+ spridare. Då får den stå länge...
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Christian F: Kolla bloggen på min röda 850:s renovering. Det kanske kan vara en liten manual för framtida arbeten. En anledning kan vara Gasspjällen. Provade du med startgas vid insugen? Nya luftfilter är inte fel att byta till. Räkna med att bettan tar tid, men den är unik så ta det steg för steg:)
Lycka till!
Asken
Visa användare
1.465
ChristianF
325iT -07
Tjo

Bara till att spruta runt det? Vågar inte riktigt.
läsa din blogg? Får jag betalt? Hahaha :) Den är lång!

Hade man bara haft en verkstad med värme. Då hade jag ställt av den och skruvat sakta själv när man kände för det.
Har nya filter.

Min budget är ganska bra hittils. Har lagt ner max 40 000 inkl köp nu så jag borde egentligen inte grubbla.

Tänkte på det hjär med engine flush. FInns det någon lista på var detta görs? Hittar bara stockholmstrakten och jag är från södra skåne.

i 110 drar min ca 1,6-1,8. Någon som har lust att kolla när ni äte ute och kör vad era tar?

As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Startgas är ingen fara, verkstäderna gör det. Går den renare vet du vart du ska söka felet. Bloggen är skriven under 22 månader, du har 22 på dig:)
En Ctek har du antar jag. Om bilen står mer än 3 veckor går batterierna åt skogen för låga värden. Länk
Min drar numer 0.90 på landsväg och 1.1 i blandad körning och 1.5-1.6 i stadstrafik. Vpower 99oktan gör även det sitt till. Framför allt lugnare gång.
Mvh
Asken

Visa användare
1.465
ChristianF
325iT -07
Startgas - ingen skillnad.

Lyfte upp den idag och bytte ena lamdan. Sladden hade legat emot kardanen så den va lite sliten.Bytte men ingen skillnad.
Drar fortfarande ca 17 i 85-90.

Ska dra ut alla stift imorgon och kika på dem. Det är för jäkla trångt bara. River sönder händerna på allt.
Måste vara så enkelt att ett stift bommad. Alla tändkablar o allt därtill är nyligen bytt.

As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Alltså för att spara tid, försök åka förbi en någorlunda kompetent verkstad och göra en felkodsavläsning av bilens dator. Då får du en felsökningslista och det blir mycket lättare att jobba utifrån det.
Mvh
Asken
Visa användare
1.465
ChristianF
325iT -07
Inte samma utmaning. Jag kan ingenting. Nu provar jag mig fram och försöker lära mig hur allt fungerar.
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Du kan nog mer än vad du anar:) Om du inte vill posta varje enskild felorsak kan du om du vill gå in på ebay.de och investera i en verkstadshandbok för E31. Om inte annat har du ju alla fel och lämplig felsökningsåtgärd i bokform samt på CD.
Mvh
Asken

A man that tries to listen twice as much as he speaks is learing to listen well. Love is the #1!
Ja
72
Jacques
850 iA 1991
Audi A6 1,8T 1998
Hej Christian,

Jag har hållit noga koll på bränsleförbrukningen på min 850i 1991 under lång tid. På motorväg inom lagens gränser + 10 km/h drar den 1,12 liter per mil.
En långkörning Malmö-Mora och retur + en veckas vistelse i Moratrakten visade 1,26. Medellånga stadskörningar 1,7 och korta sådana 2,0 - 2,2 liter per mil.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.