AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.394

Ryckande, svajande acceleration [FILM]

yo
9
yoshi
316i -96
Bilen: 316i -96 ca 21500 mil
Har problem med svajig acceleration som jag ej kommer till rätta med.
Som filmen nedan visar pendlar min ekonomimätare väldigt, detta gäller då man ger halvgas eller 3/4 gas, inte om man ger fullgas då pendlar inte mätaren eller accelerationen. Samma gäller vid konstant fart oavsett hastighet då den också svajar.

Kör på 3:an och accelererar halvt ungefär i filmen nedan, man ser då tydligt hur den svajar.

Länk

Har bytt tändstift, soppapump, soppafilter, vevaxelgivare.
Kollat efter tjuvluft, ohm-mätt spjällägesgivaren för att se om den pendlar i sitt motstånd men icke.
Har kopplat bort lmm men bilen beter sig identiskt.
Har nollat dom adaptiva värdena.
Kört en flaska Redline SI-1

Fick en felkod med carsoft idag:

201 lambda regulation

Possibly the tank ran empty, because of the fact that the lambda regulation recognized a too fat resp. a too poor mixture. It could be possible that also other fault appear , which explain this condition. Please check all possibilities which results into a change of the mixture as eg. spark plugs, exhaust, injection valve, temperature sensor, intake tract etc!

Va tror ni, lambdan som är kass?
Eller har ni någon annan idé?

yo
9
yoshi
316i -96
Ingen?
Si
560
Sir Anton
E28 528i -85
E70 x5 3,0d -08
Kolla först om kablarna till lambdan är hela. Om dom är det kan du prova att byta lamdasonden.

Mvh Anton
yo
9
yoshi
316i -96
Kollade kablarna och dom är hela.

Men så tänkte jag att om jag kopplar ur lambdan helt borde ju bilen köra efter "nödprogrammet" och jag borde således uppmärksamma en förändring.
Och mycket riktigt, efter att kopplat bort lambdan gick den nu utan ryck i accelerationen...skönt...den går helt som den ska.
Blir till att beställa en orginal lambda imorgon, vågar nog inte chansa på en b-tema eller dylikt.
Be
73
Beffe
316i Touring -97
Lyfter tråden lite!

Har ungefär samma svajjande eco-mätare som yoshi och samma ryckiga acceleration på min 316i touring.

Om det är lambdan som är paj även på min bil, så ska den alltså gå bättre om jag kopplar ur lambdan? Är det lambdasonden eller själva lambdan som är sönder då eller det vet man inte? För jag antar att det är kontakten till sonden man bara drar ur? :)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.