|
|
|
|---|---|
![]() 13.412 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
På gång att byta pilotlagret på min 535i E34 men har ett par funderingar. Denna Länk bilden visar pilotlagret (8) samt lite andra detaljer utanför. Ska man dra (bända) ut kåpan nr 11 och sen dra ut lagret nr 8 med en lämplig avdragare? |
|
Är det lagret som sitter inuti vevaxeln så har jag ett svagt minne av att fylla lagret och utrymmet "bakom" med fett. Tag sedan en dorn som passar någorlunda väl i lagrets innerring och slå till med en lagom stor hammare så kommer lagret som ett skott. Kan funka men det var länge sedan så minnet kan svika... |
|
Jo, det är lagret som sitter inuti vevaxeln. Fylla med fett och banka till kan faktiskt fungera, får göra ett försök. Har redan köpt nya #9, #10 och #11 då något går garanterat sönder eller behöver bytas. Ingen annan som demonterat detta lager? Verkar som detalj #11 sitter tokhårt. |
Här kommer en uppdatering - fyller även i med lite bilder. Eftersom jag redan hade köpt nya delar så gjorde jag först ett försök med det hederliga packboxverktyget vilket fungerade finfint. Bild Länk på demonteringen av det yttre täcklocket. Bild Länk på filtringen som sitter bakom det yttre täcklocket. Bild Länk på täcklocket mot lagret. Lagret var sedan enkelt att ta bort - först lite WD-40 spray runt lagrets kanter och sedan hade jag en lagerutdragare - se Länk bild. Men det var våldsamt vad mycket fett det var bakom lagret. Normalt att det är så mycket - ska man fylla ut hålrummet bakom lagret med fett eller? |
Uppdatering kring varför det var så mycket fett bakom pilotlagret. Insåg kort efter mitt inlägg att det gamla lagret var "öppet" vilket förklarar allt fett bakom. Det nya lagret är "stängt" och därför finns det ingen anledning att ha något fett där bakom. |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.