|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Letar vinterbil för fullt nu, tänkte jag skulle prova på en bmw nu faktiskt. Men är lite rådvill.. MAX 20.000kr, manuel låda är ett krav. Har kikat på e34 525,530,535 , o även nu lite på turbodieseln. Vad är de vettigaste o gå efter? Hur är dieseln som maskin o köra? Såg att den gick att chippa o få ut nånstans 170hk/340nm , blir den nå skojj då, eller är karaktären som en uttorkad kamel? (en 93-) Jag vill ju helst inte ha nått sönderrostat äckel med trasig inredning, som många verkar vara för de pengarna.. Ge mig tips o råd, dax o handla nu! | |
|
En E36 316 compact. Den har E30 bakaxel och är rätt lätt att skruva med om du är hobbymek, Kostnad att driva är mycket mindre än en E34 och billigare att driva. Den känns större än den är och sen gör du som du vill men det var mitt enkla tips:) Mvh Asken |
|
| 518i är bra tycker jag billig i drift, billiga reservdelar, bra komfort på motorvägarna, hyfsat kul när det är halt och inte svår att hitta för en rimlig peng. Perfekt pendlarbil med andra ord. | |
|
Jag kan rekommendera 535an. Du kan nog hitta en ganska fräsch under 20k. Ofta är det mycket utrustning ôch ibland diffad bakaxel :) Har iofs inte kört med min på vintern än men. Det negativa är att den drar en del soppa när man gasar och lär ju inte dra mindre på vintern. En 525a kanske duger lika bra som vinterbil isåfall med mindre och modernare motor, Men de har oftast mindre utrustning än 535orna. |
|
|
BMW måste vara en av de olämpligaste vinterbilar man kan tänka sig. Köp en SAAB i stället. |
|
|
Varför skulle bmw va dålig vinterbil? Hehe, nej, en s**b kommer jag aldrig att äga, o defenitivt inte framhjulsdrivet på vintern =). Kör 855R under sommarn så vill ha nått annat bus under vintern ;) Att de suger lite soppa görinte så mycket, huvudsaken e att man har roligt! :D |
|
|
750 e38 med DSC? |
|
|
haha ja 750 de vore nått va ^^ Då lär ju folk idiotförklare en ;). Dock ska de väl bra mycket till om man hittar en sån i bra skick under 20k ;P |
|
|
skulle föreslå en 3 serie,lite lättare att ta sig fram med om de är mycket snö/is. Vet själv då min 540 inte tar sig fram så blir jag omkörd utav farsans 318 :) där har inte HK nått att säga till om,visserligen har jag lite för breda vinterdäck men bilen är väldigt lätt i bakänden o spinner gärna. Tror en 3 serie är roligare me då de är lättare att hantera (är vad jag tycker) 5 serien är lite klumpigare. |
|
|
mr_c, varför ska man bry sig om vad andra tycker...:) |
|
|
hmm okej, att den skulle vara för lätt bak är nått jag snabbt gör nått åt i vilket fall ;) (jobbar i bilstereobutik ^^ ). Sen har jag väl lite fobi för små bilar, är 190cm lång o bred som ett utedass så vill inte sitta ihoptryckt i en pyttebil o att ingen mer får plats nämligen..=). Ang 525, finns det nån diff som passar till bakaxeln från nån annan bmw? som man kan hitta till bra pengar? Underlättar lite iallafall :) |
|
|
Varför en 535 som vinterbil, det ge bara onödiga bränsle och försäkringskostnader. Köp en 520 för 20 lappar får du en frsäch. Köper du däremot en 535 för det priset så får du nog en problembil.' Diesel e34 har jag fått intrycket att det är mycket problem med när man läser här på forumet. |
|
| mr_c ok,jag har baslåda o steg osv ja me men de hjälper inte mycket,får nog i med 2 rejälla paddor o sen steg för att få ner den i backen :) | |
|
är 525 som ligger närmast nu. Den ska rulla i vinter och tidig vår. Vemvet kanske blir kvar under sommarn med som bruksbil. Bobba, hehe. Då har du för lite stereo helt enkelt ;). ett par 15"basar, nåra steg, extra batterier. SEN är de bara o åka ;). |
|
| hehe,de räcker till mig :) | |
|
Länk Bara som ett litet till tips...en spindelled var dålig bl.a.,men kanske värd att "kika på". OBS! ,vet själv ingenting om bilen eller ägarförhållandena.. Mvh Janne. |
|
|
janneT skulle såklart va kul med en 4x4 bil. Men har ingen aning om hur drivlinorna är på bmw ix? Samt om de e lika dyra spindelleder,drivknutar o liknande som till audi. För dååå ere inge skoj,;P |
|
|
BMW är en ypperlig bil på vintern. När det är dåligt väder så finns det ju en anledning att njuta av något trevligt hemmavid, exempelvis tillbehörsbroschyrer eller barnavrådd toxifierande substans typ Kaffe. Den som är säker på sin kapacitet som förare och har lite erfarenhet tar ju det lungt vintertid om det snöar, är oväder eller blixthalka. Jämför man en bil med en snowracer på plan mark är det enklare att skaffa sig en bild i det jag försöker beskriva. Att driva den framtill är ju ingen hit om det plötsligt skulle gå fort utför( man skjuter ju på något bakifrån om man vill framåt). Styrning fram (man förändrar ju en riktningen i rörelse framåt då föraren är i kontrollen av vägvalet). Det krävs med denna lilla tankeövning är väldigt god snurr under huven för att åka felhjulsdrivet i nedförsbacke:=) Turbo, APC och allt vad det heter är underbara tillägg, visst. Jag har ägt SAAB i många år(9000t16 auto, 900 Aero 16v) och det är underbara bilar på sitt sätt, för den typ av förare det passar. Min syster med ett litet barn åker nu SAAB, visst. Men vad står mer på gatan då? Jo en blå gammal Compact utan DSC, APC, GPS eller PMS:) Dock hellre SAAB än Volvo, ännu hellre Volvo än Trabant. Enklast, varför byta från ett vinnande koncept som funkat i många år för mig, BMW såklart:) |
|
|
Det förnuftiga lagomvalet är nog en 525 med M50 motor. Det roliga valet är en 535. Körde själv manuell 735 1,5 vintrar och hade riktigt kul, framkomligheten var ju dålig men sladdvänligheten stor. Hyggligt med vrid gör att man inte behöver varva den utan man glider runt i snöslasket på bredden med 2000 varv på mätaren, ganska avkopplande på nått vis. //Magnus |
|
|
Jag kan inte rekommendera 535 som vinter bil! Helt enkelt för oekonomiskt! 518/520/525tds är mer prisvärd om de endast är över vintern du ska köra den! |
|
|
Igår var jag o hämtade en 525i 93- Helt ok skick, dock rost i baklucka o bakskärm. Jävla trång bil jämfört med min volvo 850 måste ja säga ^^. men hemresan på 20mil gick fint iaf =) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.