AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
960

Bromsrörsproblem bak E30

va
32
van funk
325ix Touring-89
Hej ska byta bromsrör bak på min 325 ix T-89 .Det långa som kommer framifrån och de två efter trevägsskarven.Har lyckats ha sönder hållaren till bromsslangen som sitter i karrossen pga. av fastrostat rör. Är det någon som har erfarenhet av detta tålamodskrävande jobb.Det kanske finns hållare att få tag på som man kan skruva dit. Eller låta någon svetsa en vinkel som man kan sätta dit. Tacksam för tips även när det gäller resten av arbetet. MVH Van Funk.
Is
2.267
Isåkare
Lexus IS250.
Japp, jag gör så här.

Lyfter bort dynan i baksätet, mäter ut och skrapar bort asfaltsmattan så jag hittar punkt svetsarna till vinklarna, borrar ur dom, det är 2 punkter per vinkel. Med vinkeln lös monterar jag rör och slang, det högra röret tar jag ett som är lite längre. Sen kilar jag fast vinkeln igen så den håller sig där den ska och svetsar fast dom inne i bilen, har man inte svets kan man ju skruva fast dom. T korset slår jag bort med en huggmejsel, och monterar lite mera lättåtkommligt åt vänster med en plåtskruv, det är därför det högra röret ska vara lite längre.

Om bromsrören är dragna lite konstigt gör inget, bara dom inte ligger mot nån stans så är bilprovningen glada.
Is
2.267
Isåkare
Lexus IS250.
Ett annat bra tips när du ska pyssal med bromsrör är att innan du klipper av rören, trycker ner bromspedalen en liten bit och spärrar den där med en bräda eller liknade mot stolen, då rinner inte bromsvätskan ur systemet och du behöver bara lufta dom prylar du rört.

Ett annat knep när du ska lossa bromsrörs nipplar, är att klippa av rören så nära nippeln det bara går och slå på en 6 kantig hylsa för att lossa dom, att försöka med vanlig öppen nyckel eller 12 kantig ringnyckel är att be om problem. Jag använder Biltemas Optipunkt hylsor 1/4 tum, 99 av 100 nipplar får jag bort, är dom för rostiga provar man med ett nummer mindre hylsa.

Samma gäller även för luftnipplar.
va
32
van funk
325ix Touring-89
Tack så jättemycket nu har fått bort alla delar,jag lyckades få bort vinklarna med urborrning.Dags att montera dit de nya rören.MVH Van Funk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.