|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Gör en ny tråd om mitt problem då den gamla vart förstörd med offtopic då intresset för felet på bilen var helt ointressant för vissa. Problemet i fråga är att bilen har ett varvstopp redan på 6500rpm samt att färddator inte visar Medlehastighet,Snittförbrukning dock fungerar räckvid,temp,code samt klockan & inga felmeddelanden visas som pppp. Även varnar den för att bromljusen inte fungerar fast dom gör det. Tips hittils är fördelarlocket tack till hd91 för det tipset. Det som är testat är: Kollat kontakterna på f-datorn samt instrumentet Tagit loss & rengjort givaren i bakaxeln Testat med olika chip 1 trim chip samt 1 orginal chip. När man startar bilen så fungerar det att varva ur den ett par gånger eller under ca 45 sek utan några helst problem men sen samma visa varvstoppet går ner & lägger sig på stadiga 6500rpm. Vore även intressant att höra från gamla ägare gärna så långt bak som möjligt om det vart så för dom oxå. Vet att dom 3 sista ägarna har haft detta fel iaf. Bilen i fråga är en lagunagrön m5 e34 med reg:RFC Allt annat förutom förslag eller tips på varvtals problemet tas via poerpost eller så får ni själva göra en tråd. I den förra var det typ 23svar på offtopic samt 3 svar på felet i fråga .Så uppmanar ytterligare 1 gång att hålla sig till topic då ALLT annat är OINTRESSANT för trådskaparen mao mig;) | |
|
Har hittat detta men fattar inte vad hjernen ska vara för ngt (Norska?) Hastighet signa från diffen til Pin 14 på motorkontakt och pin 29 på hjernen. Där beskrivs samma problem som jag har men då har dom stoppat motorn i en e30.Och då får man tydligen oxå problem med signalen från bakaxeln. Ska tilllägga kanske att mitt huvud instrument fungerar helt korekt & kan inte se ngt glapp på hastighetsmätaren så borde ju ha bra signal då från bakaxeln? Ska det vara någon signal från box & instrumentet eller färddatorn kanske som man kan kolla upp? |
|
|
Hej, Jag skulle misstänka att ditt chip i instrumentet är felaktigt. Därifrån hämtar både instrument och färddator info. Har du kollat att "varvstoppet" verkligen går i vid 6500varv med hjälp av något annat instrument? Om någon har satt i en kodplugg i instrumentet från någon annan bil(t.ex. 525) så kan utväxlingen till visarna bli fel. Skället till att byta kodplugg kan vara att budget skruva mätaren. Vad är det för årsmodell du har? Hälsningar Lars |
|
|
Kola vilket chassinummer som kommer upp om du kör instrumenthusets självtest: Länk (The F.G.Nr.) År det inte bilens eget är kodpluggen utbytt. Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
|
lalaw:Japp det går i exakt på 6500 eller varvar upp till 8000rpm en kort tid efter start.Det är en m5 från 91. Budget skruva mätaren?Att justera en mätare kostar ju 700:- på tex mätar service medans ett instrument kostar ungefär lika mkt eller mer kanske då det e m5? Men värt att kolla upp dock kan ju vara så inget e omöjligt då det har vart det felet länge på bilen så dagens priser kanske inte gällde då?.Tack för tipset Erik W:Ska kolla upp detta idag tack för tipset Har ju iofs en bmw 540 från 93oxå skulle jag kunna testa med det instrumentet?hur vet jag vilcken kodplugg det ska vara? |
|
|
Sådär nu är det kollat Bmwnr:835184 Code nr 24105 K-zahl4534 F.gnr Bk04897 samma sista på chassi nummret oxå sw vers 0.95 änd index 20 |
|
| Så om nummret stämmer så är det rätt kodplugg eller bör jag kolla det på baksidan på instrumentet oxå? | |
|
Så idag har jag kollat fördelar locket som såg lite slitet ut men inte direkt så att det bör påverka ngt?Slipade av kontakterna på rotorn oxå med fint papper så smutsen försvann.Samt rengjorde lmm(tror inte den har ngt med felet att göra men ändå) Problemet kvarstår dock fick bilen lite bättre gasrespons men om det är inbillnig vet jag inte hehe. Har även testat med flera färd datorer 1 stor samt 1 liten dock fick jag inte den lilla att fungera men kanske har att göra med att m5 inte fanns med lilla datorn? Så kom igen nu ngn borde ju ha haft liknande problem ngn gång eller är jag ensam? Vet ju om man tex stoppar m5 motorn i en annan bil te,x e30 får man exakt samma fel pga signalen till bakaxeln inte finns.Men min hastighetsmätare fungerar ju felfritt så borde väl inte va den? |
|
|
Hej om chassinumret stämmer så är det inte så troligt att det är det som är problemet. Med budget skruvning menar jag att man tar kodpluggen från en annan bil t.ex en 525 på skroten och ersätter orginalet i instrumentet. Elektriskt så är M5 instrumentet och ett 525-540 exakt lika det är bara det kosmetiska som skiljer som mätartavlor och visare. Hälsningar Lars |
|
|
lalaw:Aha det visste jag inte trodde v8modellerna hade speciella för att det ska bli rätt varvtal på en v8.Så då borde jag kunna testa med mitt 540 instrument iaf så kan man utesluta instrument fel alt inreglapp. För vet att förut på när man va ung & hade ngn volvo te,x var man tvungen att ha en varvmätare som va anpassad för en 4cyl respektive 6cyl för att få varvtalet att stämma. Tackar för infon:D |
|
M6 5.185 Swe E24 M6/M635 register
E24 M635Csi -84 E34 535i -92 E87 120D -08 E61 535D LCI -08 BMWCS #5984 BMWSC #481 |
produce1! Samma sak gäller BMW! MVH Patrik |
E24 M635Csi -84 E34 535i -92 E87 120D -08 E61 535D LCI -08 BMWCS #5984 BMWSC #481 |
Men du kanske har en 518 styrbox! haha! förlåt...kunde inte låta bli! =) MVH Patrik |
| Länk Titta på sidorna 238 och 239 så ser du hur signalen går från instrumenthuset till styrboxen. Har du kontakt mellan stift 29 på boxen och stift 18 på huset? Kabeln ska vara svart/vit. | |
|
m635forever:Alltså passa INTE ett instrument från v8 till r6?iaf inte om man ska ha varräknaren att stämma hmm vart dubbla budskap nu men ngn av er lär ju ha rätt iaf;) makeba:ovärdeligt tackar.Ska kolla upp detta i morgon samt testa dra en ny kabel om det kanske är kabelbrott på den.Återigen tack har letat som en galning efter hur kabeln ska sitta:D |
|
|
M635 forever: Det du skriver om varvräknare är fel! Skillnaderna mellan 4/6/8-cylindriga bilar är kodpluggen. Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
ErikW! Ok, är det så...men dessa kodpluggar finns inte i alla kombiinstrument. Möjligen är det samma för alla E34:or!? Min M635:a tex,har inte ngn kodplugg MVH Patrik |
|
M635 forever: Det har den visst! : Länk (nr10). Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
ErikW! Det har den inte alls!! Jag har nyligen bytt allt på mitt kombiinstrument,förutom hast.mätare!! Du ska inte lita till 100% på vad realOEM har i sina listor. Det står i OEM att jag har en S38:a med....men jag har en M88/3. MVH Patrik |
Kan tillägga att kretskortet inte ens ser ut som det på bild. Den bilden du länkar till verkar vara en generell över 5-6-7 serien. Blev själv förvånad över att ingen kodplugg behövdes eller fanns till M635,då det sitter i vanliga 6 serien. =) MVH Patrik |
|
Så nu har jag beställt en "ny" styrbox klarade mig under tusenlappen med frakt.Så då kan det va värt att testa iaf i stället för att byta allt runtomkring. Testade även dra ny signalkabel utan skillnad samt att kabeln redan va skalad vid instrumentet samt vid styrboxen.Så ngn har redan testat det jag även testade. Däremot när jag skulle sätta ihop allt som det var så börja bilen gå illa (som det skulle va dåligt med soppa) Så vet inte om det va styrboxen som gav upp helt när man pilla med den eller om det är soppa pumpen som pajat?Dock tror jag mer på styrboxen då jag inte va direkt försiktig;) |
|
|
Länk Enligt dem: Om boxen har blivit nollad ska man låta bilen stå på tomgång några minuter, tills boxen fått alla värden. Man ska alltså inte köra bilen under dom här minutrarna. Mycket viktigt om du vill ha en bil som går rent. Har ingen erfarenhet själv, så jag vet inte om det stämmer. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.