|
|
|
|---|---|
|
Hejsan! Det går en kabel ifrån tändkabeln som går från spolen till fördelaren. Denna kabel verkar gå upp till kabelstammen som ligger på motorn. Det är så att den gick av i sin infästning när jag skruvade med lite annat. Vad gör den? Går den att leva utan? Tack! | |
|
det är en pulsgivare som jobbar tillsammans med givaren som sitter framme på svängningsdämparen. den är till för att hålla koll på och ställa tändningen. har svårt att tänka mig att den går som den ska utan denna... dessutom ska den sitta på 6-ans(har jag för mig) tändkabel och inte den mellan tändspolen och fördelaren.....gör inte din det? för övrigt har jag en sån liggandes om du skulle behöva en ny. |
|
![]() 13.412 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Samma givare har diskuterats i denna Länk tråd. Vad jag kom fram till (men aldrig fått verifierat av någon) var att signalen troligtvis används av bränslestyrsystemet för att kunna köra semi-sekventiell insprutning. Om inte signalen finns utgår jag ifrån att systemet går över och kör batch insprutning. Vidare gissar jag att en M30B35 motor fungerar utan denna signal fast bränsleförbrukningen blir något högre. |
| hade piratkablar på min 535a utan just den specifika kabeln till givaren.. gick skitdåligt... bytte till en ny och fräsch o märkte betydlig skillnad... det är rätt att den sitter på 6ans tändkabel.. en ny kabelsats från bosch kostar ca 2500kr.. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.