AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
987

316i Compact 96, skrot eller fix!

Min far äger en BMW316i Compact. Då han och morsan skall pensioneras funderar de på att sälja sina respektive bilar och köpa en gemensam. Vad morsan äger för bil är ointressant, och så pinsamt att jag inte nämner det här.

Frågan är vad fars bil kan vara värd, om den nu är det?!?

Fakta:
BMW316i, -96'a, gått ca20000mil, metallicgrön, sov-hjul, med tråkiga al-fälgar på s-däck. dragkrok, men har aldrig kört extremt tunga lass. ej elspeglar el. rutor. dock ett hyfsat avancerat defa-larm m. c-lås. alltid välservad med stämplar i serviceboken. Handtvättad, rostfri och allt är kanon och kalas, så när som på tre saker.

Dels behöver styrleder och avgassystem bytas. Dessutom läcker det olja vid topplocket. I bästa fall är det packning, i värsta fall måste skiten fixas.

Nu till min fråga: Vad kan bilen vara värd i oreparerat skick, och vad kan den vara värd i reparerat skick?
Är det värst att kosta på kärran en lagning, eller ska vi rikta in oss på att sälja den som "gör-det-själv-bil" Jag tittar runt lite på nätet och tror att dessa säljs för ca 35 om de är i bra skick...är jag fel ute??

TAcksam för råd och någon slags värdering!
Tack på förhand

neonstar!
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Det är en gammal klassiker och klassiker tillverkas inte längre med den kvaliten som gjordes då för tiden när "Pantzer-Helmut", Herr Kohl var en fast hand över Tysk kvalitet.

Mitt tips är reparera och behåll den som andrabil eller ta över den själv. Eftersatt underhåll kostar ett par kronor att ordna om det inte gjorts löpande. Ca kostnad hos en verkstad. Avgassystem, 3kkr. Styrleder 3 kkr. Topplockspackning 5 kkr. Värde oreparerad bil 20-25kkr. Reparerad kanhända 10 kkr mer. Det finns så många bilar idag att de som haft samma ägare länge samt en verifierad historik är de som är trovärdigast och enklast att sälja. Däremot är värdetappet på en ny bil hysteriskt och kvaliten är inte ett dugg bättre nuförtiden, snarare tvärt om.

Lycka till!
Asken

A man that tries to listen twice as much as he speaks is learing to listen well. Love is the #1!
Visa användare
912
Frassemannen
BMW 523 -07
Njae...vetet fan om den är värd att kostas på en massa pengar faktiskt.
Sålde själv vår egen lilla Compact-97:a och köpte en ny .
Fick den nya för 21000 kr. 96:a, 17000 mil, med AC!!!
Men att få 30-35000 för en Compact som gått över 20000 mil kan du fetglömma. Kolla bilpriser.se...där får du ett uppskattat pris på en bil i normalskick.
Ha det bra på er

Frasse
Visa användare
345
Gr8ride
BMW 325i cab -90
BMW M5 -89

BMW CS #4005
Hejsan,

om du bara vill sälja av bilen utan att göra iordning den kanske du kan få 15000kr för den om du har tur.
Avgassystem och styrleder landar minst på 6000kr. Har du lite tur med oljeläckaget är det packningen vid oljefilterhuset - lätt att byta.

Nyservad och besiktad(självklart) kan du nog få strax över 20000kr.

Serva den och behåll den. Det är trevliga bilar.

Gr8ride
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.