AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
756

Vinterdäck på 330 XI på en M68 M-fälg?

Jo
72
Jonas_F
330 XI -04
Hur blir det med vinterdäck på en M68-fälg, det är ju olika dimension på fram och bakfälgarna (7,5" fram och 8,5" bak). Blir det att se konstigt ut med 225/45 runt om på vinterdäckena när det skiljer 1" i bredd på fälgarna?
co
161
coleburn
335i Sedan -09
Ja, fömodligen ser det lite konstigt ut bak. 'Standard' på en 330xi är det ju 8x17 med 225/45 runt om. På 8'' bredd sitter i mitt tycke 225:or perfekt, utan at vare sig däck hänger över fälgkanten eller tvärtom att fälgarna sticker utanför däcken.

Är dina M68:or extra, eller har du dem på bilen nu?

== It takes a lot of knowledge to really mess something up ==
Jo
72
Jonas_F
330 XI -04
Dom sitter på bilen nu med sommardäck som är slut nu till vintern, dom ingick i M-paketet som sitter på bilen. Fundrar på om man ska sätta vinterdäcken på dom och skaffa några fetare till sommarhjueln, det är bredden på bakfälgarna som ställer till det lite till vinterdäcken bara!
na
630
navi
BMW325xi -06
Nja, standard på en 330xi med M-sportpaket 2 är just de dimensioner som beskrivs ovan. 225/45-17 fram och 245/40-17 bak.
Jag kan tänka mig att det kan se lite konstigt ut om du har däck med fälgskyddskant, den kommer väl inte att stick ut över fälgkanten bak.
co
161
coleburn
335i Sedan -09
Öhhh...ok, om du säger det så!
Däremot skulle jag vara _oerhört_ försiktig med att montera olika dimensioner fram och bak på en X (fyrhjulsdriven bil av vilket märke som helst för den delen).

Räknar man på dimensionerna så ser man att omkretsen skiljer.
Om BMW orginalmonterade det så antar jag att fördelningslådorna klarar den skillnaden, och är det inte orginalmonterat så skulle jag byta omedelbart.

na
630
navi
BMW325xi -06
Jodå, det är originalmonterat på 330xi med M-sport paket ll.
Om jag tittar på dekalen med däckdimensioner och lufttryck vid förardörren så finns dessa dimensioner uppräknade.
co
161
coleburn
335i Sedan -09
navi: Jodå, jag gick t.o.m ut med en ficklampa och kollade på min bil. Uppenbarligen hade jag fel, både om original och fördelningslådan. Det blir att leta info gällande BMWs födelningslådor i E46, eftersom de uppenbarligen klarar 1-2% skillnad i rullomkrets fram/bak.

na
630
navi
BMW325xi -06
Det var ju kul, för jag gjorde precis som du, gick ut med ficklampan för att kolla :-)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.