AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
8.093

BMW motorgaranti kräver BMW service?

qu
1.275
quixotic2
530i -01
M3 -88
745iA Highline -86
2000CS -68
Har nyligen införskaffat mig en 530i -01 sedan och fick efter ca. 100 mils körning fylla på olja i den. Detta kan ju naturligtvis bero på flera saker, men en viss oro finns naturligtvis för att det är en av de M54 som drar lite olja (finns ju ganska gott om dem) mellan servicarna.

Bilen har inte gått mer än 8000 mil nu, alltid servad på BMW. Om jag fortsätter serva den på BMW, hur länge gäller BMW's motorgaranti? Är den begränsad av ett antal år, eller mil? Tänker inte börja tjata på BMW nu om något motorbyte, men det skulle vara intressant att veta att alternativet finsn om det i framtiden skulle bli aktuellt.
2.429
Håkan Hsson
520i -99
320ci -05
Hej,

Motorgarantin gäller upp till 10 000 mil.
Om du skall gå via BMW så måste bilen ha varit servad hos en auktoriserad verkstad. Vissa försäkringsbolag (kanske alla?) har med en maskinförsäkring i helfösäkringen. Vet ej vad som gäller när du skall ha ut det via din bilförsäkring.
Om du läser i bilens manual så står det hur mkt olja den får förbruka innan det anses vara onormalt. Brukar vara 1l/100 mil. Detta tycker jag är mkt.
Har en M52tu motor i min som rulllat 12700 mil. Den drar inte en droppe!

//Håkan
qu
1.275
quixotic2
530i -01
M3 -88
745iA Highline -86
2000CS -68
Hej,

Milda matilda, det stämmer, 1 liter på 100 mil! Herregud, det finns ju bilar som drar mindre bensin på samma sträcka! ;o) Återstår att se då vad som händer framgent. bilen är ju fullservad på BMW så jag har ju 2000 mil på mig att konstatera vad förbrukningen landar på.

Stort tack för svaret!
Båda mina bilar med M54 motorn i har jag behövt fylla på en liter mellan servicarna på, och det verkar som sagt vara väldigt vanligt. Däremot så har alla bilar i släkten med någon variant av M50- eller M52-motorn aldrig dragit en droppe olja
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Vid många kortkörningar och gillar man dessutom att gasa på så är min erfarenhet att 3 liters bensinmotorn drar en del olja.
Om du gör ett bilstein enginge flush, det finns mycket skrivet om detta på forumet samt ett reportage av kalle tidigare, då får du bort en massa gamla avlagringar som kan ligga ivägen för optimalt inre flöde i motorn. Ett vanligt oljefilter tar bort partiklar 15-20 My stora. Engine flushet får bort partiklar ned till 3 My. När man gör ett Engine Flush och står med vid sidan om förstår man vilken sörja som samlar sig i motorn. Samt att det är ju indirekt miljövårdande då bilen förbränner bränslet lite bättre efteråt. Samt som bonus, ny olja fylld till toppen av sticka som du kan börja jämföra om det drar under en längre tid, säg ett kvartal. Då är det nog något som bör kollas mer. Lycka till med nya bilen!
Mvh
Asken
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.