AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
983

Gungar jo Era E39-or?

Visa användare
138
sutko
bruksbil
hej igen...undrar om en sak...jag kör en 523 -99 19000mil.
När jag tex står stila vid trafikljusen så det känns att hella karossen GUNGAR när motorn är på tomgång....Vad kan det vara ?är det normalt så???
Specielt på somaren när det är varmt då känns det riktig mer.
Vill tilläga oxå att en av Vingarna på Fläckten(kylare) saknas.
Annars bilen gårju perfect.
tacksam för svaret

sutko
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Känner inte igen fenomenet. Be någon orädd människa med rejäla handskar att hålla i fläktvingen medan du testar gungegenskaperna bakom ratten :)
Obalans i fläktvingen borde i.a.f slita på vattenpumpen och viskokopplingen.

AE
Blir den inte varm då om en vinge saknas ? Byt fläkt iallafall. Man ska väl inte jämföra BMW och Peugeot men när jag hyrde en Peugeot förut en gång och kom körande i 90 km/h så flög en fågel in i bilen så att en fläktvinge gick sönder. Efter det så funkade fläkten inte alls och tempmätarn gick upp så fort man stod still.
52
54
528patrik
528 iA touring -98
När bilen går på tomgång och bilen "gungar" så utgår jag från att du menar i sidled. Lite dum fråga kanske men sitter motorn fast ordentligt ? jag menar så att du inte har skadade motorkuddar eller liknande. Vild gissning bara !

528 patrik
Visa användare
138
sutko
bruksbil
tror inte att motorkudar är dåliga det hade jag märkt under körning.
Och bilen gungar typ SIDLED som 528 Patrik sagt.Men tempmätaren står kl.12 alltid.

sutko
20
1.534
2002tii
116d LCI M-Sport -16
325i -86
2002tii -72
Porsche 911 SC -80
Amazon Kombi -65
Det är fläkten som gör det.Det är bara att byta den så blir det bra sen.Hade samma problem med min 535a efter en insedent så hade två blad gått av och motorn skakade så mycket så jag var tvungen att ta bort fläkten för att kunna köra hem med bilen.
Svårt att märka om kuddarna är dåliga under körning då du belastar motorn ligger den åt ett håll pga detta.

starta motorn, öppna huven, och låten polare sitta i din bil, sen så släpper han upp kopplingen till dragläget medans han håller lite gas och släpper sen tillbaka kopplingen igen, upprepa detta om och om igen, så det blir som när du ska gunga lös dig ur en snödriva.

då borde du se om motorn rör sig onormalt mkt, lite ska den röra sig, men börjar det handla om nån decimeter så är det nog dags att kika över kuddarna.

/mvh jocke
Visa användare
138
sutko
bruksbil
då ska jag kolla upp det...stort TACK till ALLA

sutko
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.