AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.092

Byta kamrem M40 (e30 316i)

Hade tänkt att byta kamrem i min, då det börjar närma sig 4000 mil.

Hur som helst, ringde jag till den lokala bilverkstaden, och han kunde inte göra det för att han hade uppgifter att det krävdes special verktyg? Aldrig hört innan

Min fråga är om någon vet något bra och billigt ställe att byta kamrem i tidaholm/falköping/skövde/hjo?

Slutligen fråga, hur långt vågar man köra utöver 4000 mil, blir det några varningstecken eller går den bara av?

Tack på förhand
ho
85
homerus
316i -92
med tanke på vad det kommer kosta om remmen går av så skulle jag byta den snarast innan den pajar...
Visa användare
46
drive.bmw
330xi -01
kamrem!? skulle tro att det är kedja i den och håller bilen ut typ! om inte spännaren ger sig..
rätta mig om jag har fel!
mvh

drive.bmw
ho
85
homerus
316i -92
m40 har kamrem, jag bytte min för 1 vecka sen...
Visa användare
46
drive.bmw
330xi -01
Ok! ger mig. :)
mvh

drive.bmw
ho
85
homerus
316i -92
ingen fara, trevlig helg!
Tack för eran offtopic diskussion

Men någon som har några svar alt. funderingar?
ho
85
homerus
316i -92
BBR: 3200 skulle BMW i Luleå ha för byte o material, jag fick det för 2200 hos en annan mek. Några speciella varningstecken märkte inte jag förutom en molande känsla i magen att remmen snart går av o då då blir det dyrt...

:)
Visa användare
211
Boulejohan
316i -93
540 IAT -02 med M-paket
Hejsan!

De specialverktyg som behövs är de som håller kamhjulen på plats men de är inte nödvändiga om man vet vad man gör! Bytte själv på tjejens m40 för någon månad sedan och markerade istället en kugge uppe och en nere med tippex! Det är oxå viktigt att du spänner remmen rätt då m40 är känslig med detta. Sök på kamrem och m40 så har du mycket läsning!

Vet ingen verkstad i närheten som har bra pris dock, borde väl landa runt 2500-3000 med material!

MVh

Johan

JIK
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.