AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.088

cupvè värme problem i 520

vu
3
vulcanrider
528i touring -00
Hej .

Jag undrar om någon kännner till något om mitt problem .

När bilen är kall och startas så kommer värmen efter en stund i ca 10 min sen börjar det blåsa kallt då måste jag dra upp värmen till 32 grader då öser det på för fullt och sedan ned till 20 för att det åter skall blåsa kallt.

Hopas att någon kan ge mig ett tips på åtgärd.

Detta är min första Bmw så jag vet väldigt lite om den .

Tack på förhand.

wm
70
wmbjand
320xDA Touring 2009
325iR 1990
Samma problem med min, jag ska prova dammsuga ur sensorerna på panelen...
Det sitter en sensor bakom det vänstra gallret på klimapanelen, tillsammans med en liten fläkt. Om det samlas mycket damm osv och/eller fläkten nyper till lite så uppstår problem som detta. Rengöring och en droppe olja på fläktens axel löser problemet.

FP
wm
70
wmbjand
320xDA Touring 2009
325iR 1990
Måste man demontera för att komma åt smörja axeln?
wm
70
wmbjand
320xDA Touring 2009
325iR 1990
Jag provade dammsuga ur gallret i morse, men det verkar fortfarande vara problem.
OK, prova om fläkten snurrar lätt. Du måste ta loss panelen tillfälligt. Den är bara snäppt fast i konsollen, du kan välja att pilla in smala bleck vid sidorna och försöka dra ur den, eller lossa MID-paneleneller stereon (beroende på variant) ovanför. Sen trycker man lätt ut klimapanelen. Ett annat alternativ är att ta loss listen/mugghållaren under och sticka in litet finger eller annat och trycka ut från detta hållet.
Fläkten är bara ett par cm stor, kolla så den roterar lätt, rengör från damm osv.

FP
wm
70
wmbjand
320xDA Touring 2009
325iR 1990
Tack för tipset, lite julpyssel med andra ord...
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
"Konstgjord andning" på sensorkanalen är ju också ett sätt att kontrollera att det är fläkten som strular. Stäng in dig i bilen med damsugaren och sug luft genom kanalen så att sensorn nås av kupéluften och se om den reglerar vettigt då. Du kan nog hålla damsugarröret ett åpar centimeter från gallret.
48
175
480mogge
518 Touring -95
518 Sedan -95
Hej!

Det går bra att blåsa på med tryckluft oxå.

Mvh Jonas
wm
70
wmbjand
320xDA Touring 2009
325iR 1990
Mera felsökning...
Jag provade med en liten pappersbit, och den sugs fast, vilket innebär att fläkten verkar fungera i alla fall.

Fläkten blåser bara kallt/ljummet. När man kört en stund så börjar den blåsa mot rutan, fortfarande bara kallt/ljummet.

Efter en liten längre stunds körning så kan värmen komma igång, under en stund i alla fall.

Om tempgivaren med fläkt fungerar, vilket verkar troligt, så pga det blåser kallt så blir kupen kallare, då skickar den signal att blåsa på mer, vilket gör kupen ännu kallare...

Det verkar som något slags värmespjäll strular... Det blåser kallt på bägge sidor. Det blåser också kallt när jag kör defrost.

Det verkar som värmeventilerna inte öppnar som de skall. Kan bero på kärvande ventiler eller fel signal från kliman. Ventilerna är öppna när de är strömlösa, ett enkelt sätt att testa på är att lossa kabeln från dessa och köra. Då skall det bli full värme.

FP
wm
70
wmbjand
320xDA Touring 2009
325iR 1990
Var kommer man åt värmeventilerna? Full värme är bättre än ingen värme den är årstiden i alla fall...

Kollade också kylvätskenivån för säkerhets skull, men det var ok i alla fall, puh.
vu
3
vulcanrider
528i touring -00
det var fläkten som kärvade
wm
70
wmbjand
320xDA Touring 2009
325iR 1990
Nu verkar det fungera för mig också. Tog isär hela enheten, rengjorde och smorde, sprutade lite kontaktspray och skruvade ihop. Se bilder här: Länk
wm
70
wmbjand
320xDA Touring 2009
325iR 1990
En till bild här: Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.