AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.143

Olja till E90 330dA?

försökte hitta i manualen men den föreslår bara BMWs egna longlife oljor, men vad heter t.ex. Statoils/Q8/Shells oljor som fungerar bra, samt vilken viscositet? kanske är blind men hittande ingen sådan info i manualen.

Såg just att oljenivån stod på MIN så jag ska ändå förbi BMW imorgon men tänkte att det kunde vara bra att veta om man nu inte är nära en BMW återförsäljare.

kör 330dA -06
det har klarnat lite nu efter att ha kikat på olika oljetillverkares hemsidor, blir till att sammanställa en fin lista att ha i bilen :)

kör 330dA -06
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Du ska ha en olja med spec. BMW LL-04 Länk Länk Länk Länk Länk

Mvh
tack tack, lyckades klura ut det till slut :)

blir nog Castrol Edge 5W-30 om inte BMW vill fylla på gratis ;)
var iväg till BMW igår och skulle köpa olja, dom föreslår Castrol SLX Professional Powerflow BMW LL04 0W-30 vilken jag också köper.
Men om man kollar på castrols rek. tabeller så förslår den EDGE 5W-30. Frågan är då, vilken är den bästa oljan? Båda är ju LL-04. Undrar då jag tänker byta olja i bilen, lika bra att slå i den bästa oljan då.

kör 330dA -06
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Det finns väldigt många oljor och desto fler typer av varje. En olja som är helsyntetisk är godkänd enligt LL-04 är lämplig. Sedan kan du undersök lite mer beträffande priset, det kan finnas några kronor att göra där.
Ett tips från förr som är synnerligen användbart idag är. Speciellt vid turboaggregat. Tomgång 30 sekunder efter start och innan stopp. Den varma motorn slås inte av/på på stört utan oljan och kylarvätskan får en chans att nå ut till alla platser. Det är förebyggande underhåll det.
Mvh
Asken
brukar faktiskt låta motorn stå på tomgång så länge jag har tid med efter att ha stannat, känns lite omodernt men vafan bättre det än en koksad turbo :)

Priset är irrelevant, vill helt enkelt ha den bästa oljan då det inte skiljer många kronor.
Tror det blir Castrol EDGE Sport 0W-40, upfyller LL04 samt lämplig för trimmade och effektstarka motorer.

"Castrol EDGE Sport 0W-40 är en allsidig motorolja som ger ro i sinnet vid hård körning. Den ger högt skydd vid kallstart och snabb cirkulation för att säkerställa hög accerelation."

låter ju perfekt :)
ja
44
jajje
BMW 135iCab ´13
BMW X1 2.0xd-14
BMW funduro -98 MC
Till din Diesel med partikelfilter skall du använda speciell Olja anpassad
för just denna typ av dieselmotor T.ex Valvoline MST olja.
Denna olja är gjord just med tanke på partikelfiltret.Detta borde BMW upplysa om, vilket inte många verkstäder verkar ha koll på, just det att det
finns speciell olja till dessa dieslar ( Kolla ACEA bet.) Annars gäller Castrol
LL 04 till bensinare och Castol EDGE 0-40w, där stämmer spec. överens.
men vilken castrol olja ska jag ha då? kollar man castrols rek. tabeller står det under DPF: Castrol EDGE 5W-30

är det bara den som funkar då?
har kikat på castrols hemsida, men inte blir man klokare av det.
Har kommit fram till att ACEA C3 är avsett för bilar med partikelfilter. Men oljan som castrols rek. tabeller föreslår till min bil har ju inte C3 egenskaper enligt produktbladet.

Verkar som att både SLX samt EDGE Sport däremot är C3 typade.

"C3 Stable: stay-in-grade oil intended for use as catalyst compatible oil in vehicles with DPF and TWC in high performance car and light van diesel and gasoline engines. These oils will increase the DPF and TWC life."

så, det får bli 8liter Castrol EDGE Sport 0W-40.

kör 330dA -06
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.