|
|
|
|---|---|
|
Sitter i bilbytar tankar rätt ofta pga att jag tycker att bilen är lite väl dyr att köra omkring med och om nått skulle hända med den så skulle det svida mkt mer än om jag hade en bil i 10-20K klassen.. Jag gillar min bil som fan och den är stor o familjen känner sig säker i den, men jag funderar ändå.. Försäkringen är ju också en del i det hela.. har ju bara råd med trafikförsäkring.. Tänker jag konstigt? Skulle jag ångra mig som fan om jag bytte bil? Får ju inte samma lyx o "njutning" eller? :D | |
|
Förstår precis hur du tänker... Har man en sån budget så skulle ja också tänka till....bara trafik på en sån bil? kul om den blir stulen...-nä! Som sagt,händer de nåt och du bara har trafik kan de bli riktigt dyrt. Men hur använder du bilen? är de en bruksbil mest så är ju knappast en e30 att föredra... Men finns inte tankarna på att byta ner sig lite i modell? Tex en 318 av några år äldre modell du har nu kostar ju inte speciellt mycket att äga...visst,den är långt ifrån lika rolig som en 328,men den är bra mycket billigare att äga. |
|
|
Hur menar du att det inte är att föredra? Jag använder min som bruksbil, sommar vinter, jobb, långresor(2ggr/år) "Tex en 318 av några år äldre modell du har nu kostar ju inte speciellt mycket att äga" Jo jag har tänkt på det med, funderade på 318iS eller 323 av E36, men vet inte hur pass mkt billigare 323an blir. Jag vet inte varför just E30 men det som attraherar är att de är billigare, borde finnas fler o billigare reservdelar, gillar hur den ser ut i allmänhet och att det inte gör så mkt om nått händer med det, kanske tom mindre stöldbegärlig än en E36? |
|
|
Jag funderade på att köpa en E34 med V8. Verkade dock som att man skulle behöva slanta upp minst 25.000 kr för ett vettigt exemplar. Då framstår endast trafikförsäkring som väl riskabel vid en ev. stöld. BMW's höga försäkringspremier innebär dock att en halvförsäkring blir en ganska dyr historia. Bilen blir alltså dyr att äga av två skäl; Dels höga kapital och värdeminskningskostnader p.g.a. högt inköpspris, dels dyr försäkring för att man inte vågar hoppa över delkaskon, åter igen p.g.a. högt inköpspris. Jag köpte i stället en 7-serie med måttlig utrustningsnivå och fick en jättefin bil för bara 12.000 kr. Eftersom den bara kostade så lite, vågar jag dessutom chansa med bara trafikförsäkring. Annars skulle försäkringen kosta 4.500 kr/år, nu blir det bara 2.500 kr/år. Total milkostnad är ca 16 kr/mil, inklusive "allt". Satsar man på V8 och lite mer utrustning rusar inköpspriserna upp til 40.000 kr och milkostanden torde hamna en bit över 20 kr/mil, kanske t.o.m. 25 kr/mil. |
|
|
Hej, jag är fast sedan länge i "E30-träsket". Jag har numer mest mina e30 som entusiastbilar men använder dem åretrunt. E30 börjar kännas lite gammal eftersom den kom på 80-talet. Har du råd att ha två bilar är en e30 perfekt, om du hittar en fin och inte så rostig, de börjar bli svåra att hitta till vettiga pengar idag. En E30 325:a är också dyr i försäkring om du ska upp över trafikdelen. Jag betalar 700kr/mån för min halvförsäkrad. Om du vill ha ner de löpande kostnaderna är nog en E36 316/318(även compact) från -94 med nya motorn ett bra val. En av många "dissad" model är en 518 E34 från -94, även den med nya motorn med kamkedja. De är sköna att åka i, känns moderna, går billigt och det går att hitta skapliga bilar för drygt 20000kr. Gr8ride |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.