AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
1.149

Nyligen glad 728 ägare...

StProPro-medlem
235
Stefux
Bmw 535d F11 Touring 14
BMW 325 cabriolet Msport2 02
Hejsan!
Tänkte bara presentera mig!
Har precis köpt en 728:a 97, det var väl inte det jag hade tänkt...var ute efter en 528:a...har kört bilar i 5-serien länge och har trives mycket bra med dom. Jag kör väl ca 5000 mil om året, så det är viktigt med komfort :-). Men jag kunde inte motstå varken pris eller den dokumentation som fanns över bilen samt det pedanta skick bilen var i. Vet att det är snikmodellen...allafall motormässigt, men det känns riktigt bra bra för komforten är mycket trevlig med det mesta i lull lull väg man kan tänka sig. Bilen har gått ca 14000 mil och som jag kan se så stämmer det med dokumentationen över rep och besiktningar ....

Det jag tänkte höra över var om det finns något jag bör tänka på för att hålla prestandan uppe, motomässigt så är det ju samma som sitter i 528:a...

Mvh
Stefan... Gävle
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Njaha..prestandan uppe?

Serva bilen regelbundet och håll grejorna krya :)
Se på "fenomen" som ryckningar,ojämn gång,överhettning osv så lär du ha kvar prestandan länge ;)
Men vill du ha "bättre prestanda" så är det "billigaste" och bästa troligen ett byte till BMW 740i :)

Annars så verkar en del snackat med ESS-tuning angående kompressorkit för att få ökad prestanda på 2,8:an..
Men vad besiktningen säger om det är ju en "annan femma" :)

Mvh Janne.

StProPro-medlem
235
Stefux
Bmw 535d F11 Touring 14
Jag var kanske lite otydlig, det jag undrade över var om det finns några kända fel som kommer vid vissa miltal rostfällor etc. Jag har aldrig haft en 7-serie tidigare. Och tänker absolut inte försöka mig på något trim, det får duga med 192 hp. Ekonomisk blir det, den drar inte många droppar mer en 528:a. Försäkringen var t.o.m billigare.
Be
278
Bengt C
523i -96
Gjorde en liknande grej. Var ute efter en E34 530 (V8) men alla var vrak. Exemplar nr 4 var i närheten av "tänkbar", när jag insåg att 5-serien är aldeles för liten för min familj. Då ringde jag upp en svårsåld snik-7:a och fick en riktigt fin stor-bil, med bara 13.000 mil, för en spottstyvel, 12.000 kr.

Lite nyfiken, vad har du för tjänstevikt på din E38? En fördel med min snik-kärra är att den är lätt i förhållande till andra E32:or. Bara 1720 kg tjänstevikt.
Visa användare
561
Travel-In-Style
330iAT -02
M3 Coupé -01
540iAT xDr -23
Tjänstevikten på min E38 är 1850 kg.

Sechs macht Spass! 7:an: Länk
728i är en mycket trevlig modell som kombinerar fantastisk komfort med väldigt låga ägandekostnader - grattis till köpet :) Problemet med 7-serien, speciellt ett välutrustat exemplar, är att alla andra bilar känns små och snikiga i jämförelse. Har avverkat 4 st. E38:or och är nu på jakt efter den femte.

Mvh,
Kalle
___
Bilarna: Länk
PW
298
PW
E38 735ia-99

Grattis till en utmärkt e38. Jag har haft en 728 som jag var mkt nöjd med. Jag chippade min faktist. Annars så kolla rost på den. Är den utrustad med EDC dämpare? Dom är svindyra att byta när dom börja gå sönder.

StProPro-medlem
235
Stefux
Bmw 535d F11 Touring 14
Tack för alla svar, fortfarande nöjd. Har redan hunnit kört 100 mil. Ser att bränsleförbrukningen håller ungefär samma som 528. Forfarande mycket nöjd med andra ord. Det är ingen som har ett drag att sälja :-)....saknar det.
Vad drar den cirka blandad och landsväg? Vad kostar ett fint ex? Hur är de på påfarter mm känns inte undermotoriserad?

"En BMW utan turbo är som att kissa i motvind, man undviker det så gott man kan"
StProPro-medlem
235
Stefux
Bmw 535d F11 Touring 14
Den drar i 100--> 110 km ca 0,8 ...blandad körning ca 1,1-->1,2. Stadskörning ca 1,4 till 1,5.
Detta under skapliga gaspådrag med omkörningar etc

Priset är väl som allt annat, skick miltal, årsmodell, svensksåld osv. Jag gav 63 för min som hade gått 14000 mil en ägare i Sverige sen 98 samt pedantdisk skött med dokumentation/servicebok på rubb och stubb.

Sett på blocket allt mellan 50 till 80 000 för en 97:a

Jag upplever den inte som undermotoriserad, men det är klart har man suttit i en 750 ett par år så blir det skillnad :-).

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.