AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
870

M3-95: Vad påverkar spjällägesgivaren, eftersom motorslamret tystnar vid urkoppling?

Så här lyder frågan, vad styr spjäl läges givaren för andra givare och diverse aparater, har nämligen ett fenomen med att de låter som ventil slamer från motorn, som stiger med varvet, men om jag drar konakten från spjäl läges givaren så går motorn lent som en katt lika så om jag varvar motorn låter den som en symaskin, så tror vi kan utesluta ventilerna, ljudet kommer vad jag tycker mig höra, från insugs sidan mot torpedvägen, vad kan de vara som sitter där under tex som spjälläges givaren kontrolerar.
Tacksam för svar.
MVH Fredrik
pg_ice
vad menar du med dra i kontakten?
sitter den inte riktigt fast? glappkontakt?
HE he nä alltså om jag drar ur kontakt stycket ur sin kontakt = kopplar ur den :)
pg_ice
det smartaste är väl att byta den,gjorde själv det nydligen.
600kr går gasspjällspotentiometern på

fel läge kan den omöjligt sitta i så troligen ger den fel signaler.
men till vad signalerna går det vete fan :)

Ja som jag nämde till dig på garaget, har byt gasspjällspotentiometern så de är ju inte den som felar :(
Men kom i gen nu grabbar? någon måste de vell vara här som läser bmws verkstadshandböker som kvälls lektyr :)
Lo
506
LotecM3
M5 F10 2012 *Akrapovic evolution*
Porsche 911 Biturbo RS
E30s62 *mtech2*

Spjälllägesgivaren är endast till för styrboxen, för att veta i vilket läge spjället är, alltså vilken bränslemängd som ska skjutas in. Men det kan i sin tur sköta tomgångsmotorn då den ska öppna upp om du stänger spjällen.
Under insuget precis i mitten finns tomgångsmotorn, men har aldrig varit med att den låter som du beskriver.

Okej tack lotec, då kannske de är den jäkeln som är problemet till allt ont på min bil, eftersom den går jäkligt oroligt på tomgång också, så min fundering är då, kan de vara så att den är paj och är i gång hella tiden på nå skumt sätt.
Lo
506
LotecM3
M5 F10 2012 *Akrapovic evolution*
Porsche 911 Biturbo RS
E30s62 *mtech2*

Bara byta, den kostar knapp 500 kr och byts på 2 minuter. Brukar avhjälpa orolig gång.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.