AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
867

Hur tar man ut kupéfläkten på en E30?

ka
33
kapi
318i -87
Okej nu har jag faktiskt ett allvarligt problem på min pärla!
Vet att många kanske tycker detta är basic stuff men så är det
inte för mig.
Jag måste renovera min cupefläkt... (ursäkta stavningen om det nu
inte passar herrskapet).

Har förstått att det är ngn lucka från motorrummet som man tar ut
fanskapet ur men exact vart sitter då denna lucka på min lilla
318 e30 från 87(sista året innan facelift?).
är grymt glad om ngn vänlig själ klarar av och lägga upp lite bilder också då jag har mycket lättare att förstå på det viset...
Stå vid skärmen på förarsidan och ha huven öppen. Om du tittar typ rakt ner så ser du säkringsboxen. Det är inte den :) Du ser däremot att den är monterad på en vägg som skiljer motorrummet från kupén. Följ denna vägg upp till där motorhuven vilar på, vad har vi där? Jo, en gummilist! Denna går "under" vindrutan hela vägen, bara påklämd. Denna tar du av.

Nu ska du lägga handen på insuget (den metallgrejen som det står "BMW" på). Se till att motorn inte är varm, eller tänk dig detta steget ;).. Flytta handen midskepps bakåt på bilen, tills handen tar i samma vägg som tidigare. Där har du den magiska luckan, ca 40 cm bred och kanske 15cm djup. Du får få bort elkablaget som sitter ivägen där, och sedan sitter själva luckan med 4 (?) skruvar med en skalle som forceras med en fast nyckel/hylsa med storlek 7mm

Här är en bild. Det är en sexa på bilden, men lucka är på samma ställe.

Länk

Precis ovan säkrigsboxen ser du en skarv - detta är skarven till luckan.

Mycket nöje.
ka
33
kapi
318i -87
Så om jag har fattat det här rätt så är det helt enkelt den svarta plastbiten på torpedväggen bakom insuget...

tack för hjälpen sunkmarkus
Ja, så kan man kort uttrycka det :)
ka
33
kapi
318i -87
jaha då åkte jag på lite problem igen... hur fan får man loss fläkten då?
nu hade jag inget bra ljus då det snabbt blir mörkt här uppe i norrland och jag inte har ngt garrage.
antar att det sitter med ngn sortsklämma var väll det jag kunde känna mig till men fanskapet vill iaf inte röra på sig...

några tips?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.