|
|
|
|---|---|
![]() 1.360 Bruksbil
Volvo V70 T5 Summum -05 Sommarbilar Ford Scorpio 2,9I GLX -94 Mercedes E55 AMG -06 Mercedes 500E -92 |
Har förstått att man inte bara kan byta bakljusen utan att göra någon omkoppling eller nåt? Har en 99a som jag vill montera klara bakljus på från en 02a. Vad behöver jag göra mer än att koppla in ljusen, är det samma kontakter? Sen till framljusen hur går man tillväga där, vill byta till de nyare med projektorblinkers och angeleyes.. har en 99a så det e xenon på. Tacksam för tips.. |
|
ganska enkelt, fram behöver du bara några adapterkablar 4st, annars ere bara plug and play om du nu har xenon och byter till xenon. finns en mycket bra guide här: Länk bak är det oxå relativt enkelt, du behöver här 2 st adapterkablar, en för vardera inkoppling in i ljusen. behövs även borras 2 nya hål på vardera sida. finns en mycket bra guide här: Länk sen måste du ha ngt som kompenserar för den underspänning du får i ljusmodulen, antingen genom de adaptorboxar (som man ser i guiden) som hella säljer, eller genom en ny ljusmodul (dyrt, inte ett fördelaktigt alternativ) eller genom att själv sätta på motstånd på parkeringsljuskablarna i bakljusen. har skrivits mycket om detta, jag själv bl.a. så det ska finnas en hel del om motstånden på forumet. men som sagt följ guiderna och har du hellas adaptorboxar för bakljusen så ere ju enklast, då kan du följa guiden till punkt o pricka. har du inte det så är det inte hela världen, då löser du det med att köpa vanliga små motstånd på clas ohlson lr liknande. /arre |
|
|
Köp ingen billig kopia vad det gäller framlysen, då riskerar du fukt och fel ljusbild vid besiktning osv. Finns en bra hella kopia med xenon på denna länk och då är det bara plug and play. /Daniel |
|
|
Hej! Jag funderar också på att byta i vart fall bakljuset till LED ljus och läste därför detta inlägg. Jag har en BMW 523 -00 med vanligt bakljus. Hur har det gått med bakljusbytet? Har det gått att få tag på adaptorboxar? Jag har letat förgäves på nätet efter sådana. Det känns ju angeläget att veta att det går att få tag på alla delar innan inköp av nya bakljus. Tacksam för svar och ev ytterligare tips angående detta. Hasse |
|
|
apaptorboxar ingår vid köp av hella bakljus, kolla på ebay bl.a., finns allt massvis med bakljus där. i bmw's uppdraderingspaket ingår en ny ljusmodul, som dock är dyr. en egen lösning är att sätta på motstånd till bakljuskablarna, vilket jag gjorde. det är den billigaste lösningen. finns massvis skrivet om detta på forumet. /arre |
|
|
Jag har ett par bakljus på gång, men de är inte med boxar såvitt jag vet, så jag räknar med att behöva skaffa dessa på egen hand. Alternativ är som du skriver motstånd. Vad är det för motstånd du har köpt, var har du köpt dem och finns det något problem med att använda dessa i stället för boxar? hasse |
|
|
mina motstånd satt redan på när jag köpte bilen så jag vet inte exakt vilket ohm-tal de har, men de heter Arcol HS25 47R, 2st, en för vardera sida som kopplas in i ett av parkeringsljuskablarna. sök på forumet efter "motstånd AND bakljus" så får du ganska mycket läsning om detta. /arre |
|
|
Nu har jag köpt ett par bakljus till -01 och framåt med ledljus i stället för vanliga lampor till bakljuset. Jag håller på att lösa problemet med kablaget och boxar/motstånd (hoppas jag). Eftersom jag måste borra lite i plåten undrar jag om någon har en bra ritning som visar exakt hur och var hålen ska borras, så det inte blir fel. sesn undrar jag om ni som har gjort detta bara har klämt packningen mellan lyset och plåten eller om man bör ha någon typ av tätningsmassa som komplement. det viktigaste är ju att det blir helt tätt från fukt utifrån. Hasse |
|
![]() 1.360 Bruksbil
Volvo V70 T5 Summum -05 Sommarbilar Ford Scorpio 2,9I GLX -94 Mercedes E55 AMG -06 Mercedes 500E -92 |
Själv så hoppar jag ombyggnationen och köper mig en nyare till hösten när jag ställer in min sommarbil.. men här är en länk som e rätt så utförlig.. Länk |
| Tja. Det finns redan en ny tråd om motstånd o allt d där som ja inte kan länka till men gå bakåt så finns den där + länkar o vilket material som behövs;) | |
|
Tack för tipset om länken, d. fagersten, jag har den nerladdad och den är utmärkt, men vad jag är intresserad av är en skalenlig ritning som visar exakt var borrhålen ska vara. Den lär följa med om man köper hela paketet från t ex BMW. Motstånd mm har jag hittat i en annan länk, så det har jag skaffat och ska löda ihop till en enhet. ajust nu är det alltså någon typ av skalenlig ritning över borrhålen jag är ute efter. Hasse |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.