|
|
|
|---|---|
|
Jag har nyligen skaffat en -01 M5:a, och har några frågor. I lägre hastigheter händer det rätt ofta att det kommer ett gnisslande/kvittrande ljud, troligen från framhjulen. Gnisslandet är rätt högljutt och är inte konstant men tycks hänga ihop med hjulens rullfrekvens och uppstår från och till när man svänger lite på ratten eller när det finns små ojämnheter i vägen. Är det någon som har någon aning om vad detta kunde bero på ? Bilen har gått ca 10000mil. En annan grej som jag undrar över är hur mycket glapp det skall finnas i drivlinan ? Nu är det ganska lätt att åstadkomma "skakningar" i längsled, med ett lätt klonkande ljud, ifall man trampar oförsiktigt på gasen och/eller släpper upp den snabbt. Jag har förstått att det behövs ett visst glapp med kraftigare motorer, men jag tycker att det här fenomenet märks mer nu än när jag köpte bilen för några veckor sedan. Det som jag närmast undrar är om det är tryggt att gasa på eller ifall det är några bussningar eller dylikt som borde bytas för att undvika ytterligare slitage/skador. | |
|
Kvittrande ljudet hittar du nog lätt om du tar av framhjulen och snurrar på skivorna så kan du nog se om det är beläggen som låter pga kärvande ok eller om bromsskölden ligger förnära skivan tex.Något glapp i drivlinan med klonk finns inte på min M5a hissa upp bilen och kolla om det är mycket spel mellan pinjongen och kronhjulet och kolla även om hardyskivan är ok om det är bra så är det förmodligen cilentbussningarna som behöver bytas. Min M5a Länk |
|
|
De är stötdämparna som låter så de är nog dags att byta dom. Jag hade samma ljud i min och de försvann när jag bytt dom. Mvh Frasse M5 |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.