|
|
|
|---|---|
|
Den eviga frågan som jag vet har avhandlats förut men det var ett tag sedan i och för sig. Nya fräscha tankar är alltid bra. Vad ska man välja utav dessa två? Är medveten om att M5 är mer sport och Alpina mer komfort. Hur är ägandekostnaderna? Drar M5 mycket mer bensin och kostar den mycket mer i försäkring? Alpinamotorn är väl mer driftsäker och billigare att serva? Båda bilarna ska vara runt årsmodell 00-01. | |
| alpinan är billigare o serva.driftsäkrare törs jag inte utala mig om.värre motor m5=dyrare försäkring... | |
|
Alpinan går att entusiastförsäkra till ett lågt pris men då kan du inte vardagsköra bilen. För en vanligt försäkring så är Alpinan i regel dyrare, åtminstonde för mig och en del andra som kollat men försäkringspremien beror ju på en massa olika faktorer. M5 drar något mer men jag tror inte det skiljer enormt. Reservdelar varierar. Alpinan har ju vissa specifika detaljer som är dyra medan mycket annat är mer standard 540 och då billigare. Båda modellerna har haft sina svagheter i motorerna, tidiga M5 med Vanos och LMM och B10 något med topplockspackningar. När jag för några år sedan var nära att köpa en B10 så var det väldigt många annonserade bilar som hade utbytesmotor, oroväckande många... Tror skillnaden i totalkostnaden för dessa bilar mer handlar om tur eller otur med det exemplar du köper. I genomsnitt kanske Alpinan är något billigare men samtidigt så verkar dom vara iskalla på begagnatmarknaden i både SE och DE vilket också bör vägas in. Positivt när man handlar men inte så kul när man vill sälja. Den stora skillnaden ligger utan tvekan i bilarnas karaktär och det är nog utrifrån det man bör välja. ___ //Ulf |
|
|
Hej Zed jag satt i samma sitts som du för några månader sen. har kört många mil med båda bilarna. försäkringen är så gott som samma, bensin förbrukningen likaså. I mitt fall blev det en Alpina just för att jag var sugen på automat. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.