AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.980

Jaha, då rasade motorn...

Jag fattar inget! Min fru hade precis hämtat svärföräldrarna på flygplatsen då något skramlade till i motorn, någonting lossnade och flög iväg och bilen rök som tusan. Turligt nog hände detta precis innan en rastplats så hon kunde stanna där. Jag drog hem liket igår och kröp under och kollade lite. GISSA VAD JAG SER!! Två hål undertill på motorn och olja über alles. Inte konstigt att det rök när oljan träffade katalysatorn.
Det märkligaste av allt är att det gick att starta motorn, fast den självdog igen (går nog på två eller tre cylindrar).
Vad kan hända innuti en motor som förorsakar nåt sånt? Jag är absolut ingen bilmekaniker så jag skulle vilja ha några tips om vad som hänt!
/Sten-Göran
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Vad som hänt är ju lite svårt att sia om via nätet,men "två hål undertill på motorn och någonting som flög iväg" låter som att det billigaste/bästa för dig är att hitta en liten verkstad och be om ett motorbyte,men du kan ju även be dem kika lite på vad som hänt mera exakt innan motorn byts.

Ovanligt med sådana ras på M43 motorn,eller egentligen ovanligt totalt sett också :/

Motor hittar du säkert själv på lämplig skrothandel,behöver inte bli så dyrt totalt sett ändå..

Mvh Janne.
Jag förstår att det är svårt att gissa sig till vad som hänt med motorn. Min beskrivning var väl inte direkt utförlig:) Hålen är i gjutjärnet och ca. 6-8cm i diameter. Färska metallspån fanns oxå i oljan så jag antar att motorn är totalt ras..
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Tja det kan ha gått in vatten eller olja i cylindrarna av någon anledning täppt vevhusventilaton ? och det kan inte komprimeras så då kröks vevstakar som kan gå av och kommer då ut genom blocket, eller nått som lossnat och hamnad i cylindern så det slog stopp, svårt att säga.
Jepp totalras, en bättre begagnad motor av lika årsmodell rekomenderas.

///MVH Hasso
Länk
Jaja, skit är det iallafall.
Jag har inte tid med att leta beg motor och sedan byta den. Det får nog bli ny bil istället. (tråkigt att cykla 10mil till och från jobbet varje dag...)
Kan ju passa på att köpa något snålare oxå. En 320d kanske...
94
2.123
944_Driver
BMW 750iL -95
Skoda Superb -11
996 C4S -03
Troligen en vevstake som slagit hål på blocket efter att den gått av eller på annat vis släppt från kolven. Kom det bara som en blixt från klar himmel så kan man misstänka någon liten defekt i materialet från början.

//Magnus

Visa användare
3.466
Haglund2306
316i Compact -97
Ganska vanligt med toppackningshaveri på M43, så det låter väl som vatten i cylindern och vevstaksras på det. Men det är ju bara gissning såklart.
Jaha, då vet jag ju troligtvis vad som hänt iallafall. Har lagt ut den till försäljning och hoppas att någon vill förbarma sig över den snart. Tack för alla svar!
/Sten-Göran
Är det inte kamrem på denna bil?
Lu
4.913
Lus
520d F11 -11
335i E93 -08
delorian: nej, inte på en -95.
en
922
enor
320i Cabrio -89
520i -94
Var är bilen utlagd till salu? Och vad vill du ha för den?
Bilen finns här på powerbörsen. 10000:- utan lättmetallsfälgarna. Sugen?
en
922
enor
320i Cabrio -89
520i -94
Hittade den just. Nej det var det att du kallade den "silverpilen" och då trodde jag att den kanske var Sterlingsilvermetallic - och jag behöver rostfria dörrar och luckor i den kulören. Ser nu att det ändå var fel färg...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.