AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.980

Jaha, då rasade motorn...

Jag fattar inget! Min fru hade precis hämtat svärföräldrarna på flygplatsen då något skramlade till i motorn, någonting lossnade och flög iväg och bilen rök som tusan. Turligt nog hände detta precis innan en rastplats så hon kunde stanna där. Jag drog hem liket igår och kröp under och kollade lite. GISSA VAD JAG SER!! Två hål undertill på motorn och olja über alles. Inte konstigt att det rök när oljan träffade katalysatorn.
Det märkligaste av allt är att det gick att starta motorn, fast den självdog igen (går nog på två eller tre cylindrar).
Vad kan hända innuti en motor som förorsakar nåt sånt? Jag är absolut ingen bilmekaniker så jag skulle vilja ha några tips om vad som hänt!
/Sten-Göran
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Vad som hänt är ju lite svårt att sia om via nätet,men "två hål undertill på motorn och någonting som flög iväg" låter som att det billigaste/bästa för dig är att hitta en liten verkstad och be om ett motorbyte,men du kan ju även be dem kika lite på vad som hänt mera exakt innan motorn byts.

Ovanligt med sådana ras på M43 motorn,eller egentligen ovanligt totalt sett också :/

Motor hittar du säkert själv på lämplig skrothandel,behöver inte bli så dyrt totalt sett ändå..

Mvh Janne.
Jag förstår att det är svårt att gissa sig till vad som hänt med motorn. Min beskrivning var väl inte direkt utförlig:) Hålen är i gjutjärnet och ca. 6-8cm i diameter. Färska metallspån fanns oxå i oljan så jag antar att motorn är totalt ras..
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19