AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
5.746

Domkraft - bara i nödsituationer?

Sida 2 av 2
Är det några speciella klossar man ska ha för hjulen så bilen inte rular iväg?
Fungerar biltemas pallbockar?
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Bimmerkid, har nog sett några plast/gummikilar någonstans. Jag brukar köra med tegelsten eller lämplig träbit. Ett par sågade träkilar i lämplig storlek med gummiduk limmad på så att de inte glider så lätt är nog inte så tokigt. Din länk får mig att tänka på att BMW faktiskt har "Merca-stuket" på domkraftsfäste. E36 va? Vet inte hur den orginaldomkraften ser ut, men Mercas Nikedomkraft av instickstyp är nästan smidigare än garagedomkraft + den där "adaptern". Jack pad, är inte det dom där polyuretanpuckarna man har mellan garagedomkraftens lyftplatta och bilen? (49:- på Biltema)

AE
bm
1.828
bmwlundqvist
320d xdrive Touring -12
320d Touring -21
På e39 är domkraften knappt ens för nödsituation... Fick punka igår och givetvis vek se f**nskapet.....
Fattar inte hur ni handskas med grejorna. Har bytt hjul 2 ggr/år i snart 6 år på E39, inga som helst problem med originalgrejorna. Hur (miss)lyckas ni?

FP
Visa användare
4.704
J.L
BMW M2-24
Bilens orginal domkraft ÄR avsedd att användas endast i nödsituation, jag måste säga att jag faktiskt blir fårvånad att så många använder den för hjulskifte

BMW CS #5139
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Jag använder orginaldomkraften trots att jag har garagedomkraft. Förr var det ju enklare att lyfta fram eller bak då det endera fanns en stel bakaxel eller en rejäl framvagnsbalk. Nu skall man ju krypa och skita ner sig bara för att hitta något att lyfta i. Att folk misslyckas vid punktering beror nog på man, i stridens hetta drar alla svordomar man kan, istället för att som vid hjulskifte för säsongen se till att bilen står plant, parkeringsbromsen åtdragen och hjulen klossade :)

AE
Visa användare
108
unix
BMW E39 -00 Ford ST -05
Trådlyft :) Använde BMW E39 domkraft en del och den gav inte upp. Har även en Ford ST och den domkraften kan tydligen ge upp snabbt. Rekommenderat är i samtliga fall att endast använda originaldomkraft i nödsituationer.

Ja
2.897
Japmax
530 GT -15

Jag använde originaldomkraften häromveckan när jag fick punktering, då började den kugga över. Kändes mindre säkert! Iofs är bilen drygt 15 år gammal.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.