AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
5.753

Domkraft - bara i nödsituationer?

Sida 1 av 2
Jag tittade på Plus i går. Där var en representant från Ford som sa att deras domkrafter inte var avsedda för att sätta på vinter resp. sommardäck. Domkrafterna var bara avsedda att användas vid punkteringar. Om de användes för mycket blev de utslitna. Hur är det med BMW:s domkrafter? Jag tycker att mina domkrafter är rätt klena.
Ägde tidigare en E39:a -99. Bilen var i min ägo i 8 år. Samtliga byten till/ från sommar/ vinterdäck gjordes med orginaldomkraften.
Tycker självklart att en domkraft skall klara detta.

Man får verkligen förtroende för Fords grejer, när en representant uttrycker sig så om en egen produkt.......

NN/
16.547
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Min mor haft haft två st Ford Mondeo. Alla däcksbyten har gjorts med originaldomkraften utan några problem.

//Lövet

Excusa me, vir optime, cogitio inquis tibi nomen "fatuus" es?
Pallbockar!!
Använd valfritt sätt att lyfta upp bilen med, och sätt den sen på pallbockar och se till att bilen vilar på pallbockarna på vettiga ställen.
Domkrafter ger sig ibland, så är det, oavsett om det är original eller garagedomkrafter, och det kan ju gerätt så tråkiga följder. I bästa fall en skev bromsskiva.
En garagedomkraft kostar några hundralappar. Köpte en när domkraften till min E46:a började luta misstänkt vid ett däcksbyte.
Eftersom min är sänkt kommer jag inte in med min garage domkraft, använder endast bmws med pallbockar. Tycker den funkar klockrent
Mr
610
Mr_Fatise
BMW M3 Cabrio -10
BMW 525i -02
BMW 320 IM -02
Jaguar X308 XJR -99
Jag får bli en utstickare... har aldrig bytt däck med en medföljande domkraft, aldrig någon jag umgås med heller tror jag! Med undantag för akut punktering då.

En vanlig garagedomkraft trodde jag var lika självklart som ett spärskaft för de som var bilintresserade. En garagedomkraft kostar från några hundralappar och är funktionellt 100 gånger bättre än de domkrafter som följer med bilen oavsett modell! Dessutom är funktionalliteten bra mycket bättre.

BMWs domkrafter vet jag inte heller om jag ger så mycket för, Känns som att de har en tendens att komma läskigt nära dörrarna när man hissar upp dem!

Hällre älskad för den jag inte är än hatad för den jag är!
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Garagedomkraft kräver betonggolv. Är jag utomhus med lite svängrum när man byter hjul blir det orginaldomkraft + en bit plywood under. Smidigt trots fyra lyft. Gillar inte garagedomkrafter av den billigare sorten. Glappt och rassligt och dräller olja.

AE
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Ett litet tillägg: Inget slår Mercedes konstruktion på orginaldomkraft, med sina "rörstumpar" i tröskeln. Inget krypande i slasket vid punktering.

AE
Pe
9
Peahn
320iT -02
Har alltid använt bilens egen domkraft och idag fick man reda på varför man inte bör använda den i annat än nödsituationer.
Kan också tillägga att jag var hyfsat klumpig för att lyckas med detta.
Hursomhelst så skulle jag fixa intsällningen på hanbromsen såhär dagen före besiktning.
Jag hissar upp bilen men jag glömmer att lägga klossar framför hjulen och precis när jag ska stoppa in bocken under bilen så börjar den rulla.
Som tur är kan BMW även göra enkla domkrafter som håller för ganska mycket.
Resultatet blev att domkraften vek sig men lyckades hålla emot så pass att endast bromsskölden snuddade vid backen och att man slapp ett svidande magplask.
Såhär i efterhand förstår man varför det finns spår i armen som fästs i bilen.
Tur är väl att man inte låg under. "Man lär sig något nytt varje dag"
Visa användare
507
GooCart
E24/ 635Csi -86
Anders-72, jag byter mina däck både i garaget eller ute, om vädret tillåter, med en garagedomkraft. Hur menar du att den behöver ett betonggolv till skillnad från en originaldomkraft?
Jag har en billig garagedomkraft från clas olsson, funkar kanon. Håller trycket i veckor utan att sjunka.

mvh Magnus Melkersson
Sextrettifemman: Länk
Go
1.567
Gorban
V90 D5 AWD Inscription -17
F20 118d M Shadow -18
Vi Bilägare hade en artikel härom året då de testade orginaldomkrafter från olika tillverkare. Slutsatsen var att de endast duger vid punkteringar och att man behöver en garagedomkraft för säsongsbyten av hjulen.
Jag skulle byta till ett reservdäck vid punktering. Domkraften till min E36 vek sig just när jag fått på reservdäcket. Den var så mjuk att jag kunde böja ut och "veckla ihop" den med händerna.

Visa användare
700
A Lind
635 CSi -87
Brukar oftast använda original + pallbockar och har funkat kanon än så länge. Men har inget emot att använda en garagedomkraft heller. Tycker bara det är lite bökigare och när man ändå använder pallbockar ser jag ingen skillnad i säkerhet.
Orginaldomkrafter brukar ju inte vara några stabila konstruktioner oavsett vilket bilmärke det rör sig om även om det säkert finns undantag.

Jag använder en 130-kr garagedomkraft från biltema. Den funkar alldeles utmärkt utan glapp eller söl och den har jag använt i 3-4 år utan att den på nåt sätt blivit sämre. Med det priset så är det ju inte hela världen att behöva köpa en ny heller. Fungerar bra både på asfalt och garagegolvet. T.o.m. i grusgången i nödfall...
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Jag har då några gropar i asfalten hemma efter garagedomkrafter. Eftersom en garagedomkrafts lyftplatta inte rör sig linjärt rakt uppåt måste endera domkraften eller bilens två ej upplyfta hjul rulla om det skall fungera. Min garagedomkraft rullar inget vidare på asfalt i alla fall. Det innebär att man inte kan klossa hjulen på marken. Hur som helst är det ju riktiga pallbockar som gäller innan man själv börjar krypa under bilen. Angående stabila och användarvänliga orginaldomkrafter håller jag fast vid att Mercedes "insticks-modeller" är överlägsna.
Man sparar en del vikt på domkrafterna, i all iver på jakten efter kg och gram. På t.ex Passat är den helt av aluminium, föruton trapetsskruven osv. Dock inte av vanlig mjuk alu förstås, det finns ju även härdad kvalité, Dural osv, eller vad de nu använder. En riktigt bra domkraft faktiskt, helt lik E39:ans med mycket lättare.
Dock så är alltid domkrafterna godkända efter vissa normer så att dömma ut dom direkt verkar inte riktigt rätt.
Mot användningen av garagedomkrafter kan t.ex nämnas att de inte sällan placeras fel med skador på bilens kaross och underrede som följd. Det finns de som lyft både under växellåda, oljesump och bakaxelklump, har man otur så märks skadan först senare, hur den märks kan vem som helst fundera på.
Original domkraft passar bara på ett sätt, kan knappast monteras fel. Principerna varierar dock, alla är långt ifrån bra.
Pallbockar är en viktig säkerhetsdetalj så fort man skall stoppa nån kroppsdel under bilen, men för enkelt däcksbyte tar proceduren med dessa längre tid än att lossa hjulet och skruva dit det nya, känns inte riktigt nödvändigt.

FP
Visa användare
1.932
pbengtss
Volvo V60 D4 AWD -13
På min SAAB 900 -89 använder jag uteslutande den medföljande, mycket funktionella domkraften. Man sticker in skenan i ett spår och domkraften riktar upp sig själv. Om man fettar in den varannat år så kan det bara inte gå fel!

Till BMW:n skulle jag aldrig använda medföljande skräp. Vinglig och vek konstruktion, känns inte alls pålitlig.
Jag såg att de sålde garagedomkrafter på Rusta för 99 kr (CE-märkta). Det kan kanske vara ett alternativ. Länk
Nån som vet var man kan köpa en "jack pad"
Länk

När man ställer bilen på pallbockar, bör man ha nån träbit eller nått mellan bilen och bocken?
In
799
InfiniteObscurity
E61 520d -08
F11 520d -11
Tycker inte det är något fel på orginaldomkrafterna i bmw bilarna, gammla som nya.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.