AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
818

måste jag lufta igen?

Ax
38
Axel78
Bmw 525d F11
hej,
Har läst många trådar ang luftning!! min 528 -97 18000mil gick helt plötsligt upp i värme nästan in på det röda, lät den svalna och provade igen samma sak efter ca: 10 min körning. Förra ägaren sa att vattenpumpen var bytt ganska nyligen så jag tror på honom. nu har jag luftat och fyllt på ca: 1.5liter vatten/glykol. körde ca 40min tomgång när jag luftade sedan ca:3-4 mil landsväg inga problem!! Tills jag kommer in till stan då åker den jävla nålen upp två hack så att säga. drog på lite värme o då gick nålen ner?? jag fattar inte måste jag lufta igen.. måste också säga att inget läckage eller sprickor vad jag kan se. därimot så pyser det lite om locket till expantionskärlet kan det lilla göra att den inte håller exakt värme? någon som varit med om att locket kan va orsaken? mkt text blev det...

/tacksam för svar!!
Axel
Visa användare
2.660
dicka o
E53 X5 3,0ia -05 facelift grafitigrå
jaj var med om det på min 325ia,jag hade en gång i tiden.då var det locket.har du läst hassos mekartips,hur det ska gå till?
Ax
38
Axel78
Bmw 525d F11
Ja jag har läst mek tipset.. och det gick ju bra att lufta, men tydligen är det ju något annat fel? eller så luftade jag för dåligt på nått sätt. men jag ska köpa nytt lock och prova. har man tur så kan det ju vara det..det är allstå jätte lite som pysser där!! nästan så att man inte hör det...sen undrar jag måste väl nästan vara något fel eftersom det kommit luft i systemet av någon anledning. eller kan det uppstå helt plötsligt?
Jepp, pys runt locket osv skall du kolla närmare på. Om bilens kylsystem inte kan bygga upp det normala övertrycket så får du diverse problem och ojämn kylning precis som du beskriver. Omvänt kommer bilen att dra in lite luft i kylsystemet när den svalnar på natten och problemen eskaleras osv.
Jag har flera manualer på E39, ett par tyska plus Bentleys bibel och luftningen beskrivs inte i dessa som speciell eller besvärlig. Jag har bara gått igenom proceduren en gång efter termostatbyte osv, det gick galant när man följde stegen i manualen och tog bara några minuter plus en efterkontroll efter körning, inga problem alls. Att låta motorn tuffa i 40 minuter på tomgång är inte så bra och rekommenderas nog inte.

FP
Ax
38
Axel78
Bmw 525d F11
tack för det Folke!! jag ska köpa nytt lock och börja där. tycker också att man inte ska behöva stå på tom gång i 40min för att lufta, men med tanke på det man läst, så verkar det ju som det ska ta så lång tid? men men alltid lär man sig något.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.