AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.294

bytt spridare på garanti 520d -07a

si
36
simba_RR
Tesla Model 3 LR -21
Hej!

Jag lämnade in min bil för en garantiöversyn av spridarna på min 520d Touring -07a (facelift) idag. Vid garantiöversynen byttes enligt kundmottagaren spridarna i bilen. Motorns karaktär är helt förändrad, den effektkick som slog till strax över 2000 varv är borta och nu accar motorn lent och odramatiskt upp. Tyvärr tyckte jag om den där effektkicken och även om det inte behöver vara så, så upplevs bilen nu som klenare än tidigare. Jag hade varken problem med hög bränsleförbrukning eller annat så just nu känns det att bytet av spridare gjorde bilen mindre rolig att köra. Är det någon här som kan upplysa mig om vad som gjorts och varför detta byte av spridare?

Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Vet ju inte anledningen på just din bil MEN...läs nedanstående länk som enbart handlar om problem med faceliftade femserien..kanske ger någon "vink" åt "varför" BMW gjorde detta..

Länk

Mvh Janne.
si
36
simba_RR
Tesla Model 3 LR -21
Jag skall tillbaka till verkstan den 18/10 för att få verkstan att kolla på bilen. Jag har inga felindikationer mer än att bilen är otroligt slö jämfört med innan bytet av spridare. Nu tar det ca 15 sekunder att komma upp i 100KM/H från stillastående och det är nästan dubbla tiden mot vad det skall vara! Bilen känns lika slö som en tidigare Passat TDI jag hade då luftmassemätaren lagt av. Jag kollade i backspegeln under ax för att se om det bolmade rök ur avgasröret men jag såg inget, detta var ett tydligt tecken när jag hade Passaten och dess luftmassemätare lagt av. Nu har ju min bil partikelfilter så den kanske tar hand om detta om det skulle hända BMWn.
Hur långt har du kört med bilen sedan bytet? Är det inte så att motorstyrning och annat måste få lite gångtid för att anpassa sig till den förändrade bränslespridningen?
si
36
simba_RR
Tesla Model 3 LR -21
Jag hämtade bilen igår och har nu kört lite över 10 mil med bilen efter spridarbytet. Jag står inte ut att vänta två veckor innan de tittar på bilen, det där med omkörningar kan man glömma som bilen går nu. Om luftmassemätaren inte är inkopplad eller fungerar som den skall, skulle detta visa sig med något felmeddelande?
si
36
simba_RR
Tesla Model 3 LR -21
Nu har verkstan hittat felet, felaktiga spridare har monterats och rätt spridare monteras imorgon! Skönt att en lösning är på G.
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Ok,bra att dem hittade orsaken...
Men en förklaring på varför de gjorde detta (bytte spridarna)"första gången" skulle ju vara bra...

Du har inte fått veta detta ännu?

Mvh Janne.
si
36
simba_RR
Tesla Model 3 LR -21
Jag skall passa på att fråga ingående om varför spridarna byts ut samt exakt vilka delar som bytts om det nu är mer än bara spridarna. Enligt ett obekräftat ryckte så har bilarna försetts med insprutning från Siemens och vissa har haft problem med dessa så nu byts alla ut till BOSCH även de som inte haft problem. Jag hoppas få klarhet i detta när jag hämtar ut bilen.
si
36
simba_RR
Tesla Model 3 LR -21
Nu har jag fått tillbaka bilen och den går precis så bra som den skall! Det som hänt var att 1,8d spridare hade satts in istället för 2.0d spridare. Det som bytts ut är spridare och tillhörande packningar, inget annat. Jag fick varken bekräftelse eller dementi på rycktet om att man bytt underleverantör på grejerna. Delarna levereras med BMW artikelnr till verkstaden och där framgår inte vilken underleverantör som tillverkat delarna. Förklaringen jag fick är att man funnit brister vid produktion av dessa spridare och att de därför byts ut för att säkra att bilägarna inte skall drabbas av fel.
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Ok....undrar om detta gäller alla "faceliftare" ur femserien,eller om det nu bara är 520d?

Fick du "papper hem" att det skulle bli en "garantiöversyn" på spridarna?

Mvh Janne.
si
36
simba_RR
Tesla Model 3 LR -21
Jag fick papper hem och vad jag förstår så gäller detta faceliftare.
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Ok...tack för infon,får väl se om det dyker upp något papper för "farsgubbens" faceliftare vad det lider..

Mvh Janne.
si
36
simba_RR
Tesla Model 3 LR -21
Jag letade men har tydligen redan kastat pappret, man kan nog lugnt räkna med att om man berörs så har man troligtvis redan fått ett papper från BMW om kontroll av spridarna eller får det i närtid. Eftersom jag inte har kvar brevet kan jag inte kontrolläsa det för att se om det gäller bara 520d eller alla faceliftare. Eftersom det finns inlägg i en annan tråd (länk finns i denna tråd) så låter det som att vissa bensinare haft spridarproblem. Detta får mig att tro att bristen inte bara gäller 520d, men det kan oxå vara en annat men liknande problem. Mitt råd är att har man inte fått brev om kontroll av spridare kan man "sitta lugnt i båten".

Jag har inte kört så många mil med bilen efter att de nya spridarna monterats men den känns helt rätt nu precis som innan "kontrollen". Det skall bli spännande och se om bränsleförbrukningen kan bli ännu lägre än vad den är, jag snittar på 0,55l/mil mest landsvägskörning men även lite stadstrafik och 0.59 vid körning med släp (ca 600kg). Jag tycker det är helt fantastiska siffror (avläst på färddatorn skall dock tilläggas). Vid accelleration spar jag ej på gasen dock vid konstant fart håller jag pedalen stilla samt att jag kör på så hög växel jag kan, 5an läggs i vid 70 och 6an vid 90.
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Ok.."guben" fick bilen i mitten av Juli och han har kört med den kanske 250-300mil hitintills(523i-07),hans bensinförbrukning på den har varit mellan 0,73-0,78 på dessa mil(verklig förbrukning mätt med " tank metoden")..Faktiskt inte alls billigare än den 523i-97 han hade innan :),dock mycket av detta med släp faktiskt,så jag lär väl få veta vad "tomkörningen" blir sedan..

Men man får väl också se lite senare vad den kommer att dra när "motorn lossnat" efter något tusental mil.

Mvh Janne.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.