AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
941

e28 528i bakvagn?

för det första vill jag säga att ja har sökt och läst säkert 100 trådar, men inte hittat riktigt allt jag vill veta.

skulle då vilja veta följande: är bakvagnen på dessar bilar stabila? diff, bakaxel, drivknutar osv.

I dagsläget har jag en nyinköpt 528i -85a med (tror jag) orginal diff som inte är bromsad.
Vill ha en bakvagn som håller för lite hårdkörning och en diff som är bromsad. Frågan är då, vilken diff kan man ta? samt vilka knutar? är knutarna från 535an stabilare eller är de samma?

sen vore de bra att veta vad mer som passar från andra bilar
Tex
Stötdämpning
DrivKnutar
Bakaxel
Motor
Låda mm.

listan kan göras hur lång som helst! tacksam för svar.
Visa användare
4.266
J.Dredd
535dAT M-Sport e61
M535i e28 -86 BMW-Cup
Z4 Roadster 2.5 -03
Om du vill ha diffbroms så är det lämpligast med en från en e28 535 eller e34 535 eller M5. Dock så är det nog så att du har den lilla diffen på din 85:a. Då skiljer sig nog locket från dom större diffarna vilket gör att det inte bara är att byta rakt av.
Drivaxlar och knutar behöver du inte bekymra dig över så länge du inte turboladdar och kör på extremt höga laddtryck. Kardanen verkar ryka före knutarna och drivaxlarna (vid extrem överladdning).

Om du vill byta till en helt annan drivlina så passar e34 M5 3,6 mycket bra i en e28. Som vanligt så är det inte "plug and play" men det finns inga oöverkommliga hinder.
Gå in på Länk så finns det många experter som kan hjälpa dig.

///Jesper
"Det kortaste avståndet mellan två punkter är alltid under ombyggnad."
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.